PELATIHAN PENGGUNAAN SOFTWARE GEOGEBRA DALAM MATERI GEOMETRI PADA MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN MATEMATIKA STKIP PGRI LUBUKLINGGAU
Abstract
This activity aims to provide knowledge and skills using GeoGebra software in learning, especially those related to geometry. The methods used in this activity are lectures, practice, training and discussions. The training participants were 18 students of the STKIP PGRI Lubuklinggau Mathematics Education Study Program. The instruments used as a form of evaluation of this training activity were test questions and student response questionnaires. Based on data analysis through the calculation of N-Gain between the pretest and posttest, it was obtained a value of 0.85 which indicates that the increase in the understanding of the training participants was in the high category and the results of the student response questionnaire showed a positive student response of 89.55% with the very good category.
References
Aminudin, M., Basir, M. A., & Wijayanti, D., Maharani, H. R., Kusmaryono, I., & Saputro, B. A. (2021). Pelatihan Penggunaan Geogebra Classroom untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Matematika. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 4 (2), 417-428.
Ansar, A., & Asrirawan. (2020). Pelatihan Geogebra Pada Materi Bangun Datar bagi Guru Matematika Sekolah Menengah Pertama di Kec. Wonomulyo. Abdimas Toddopuli: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 30-36.
Dewi, D. K., Khodijah, S. S., & Setiawan, W. (2020). Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa SMA Bingkai Cendekia Cililin Berbantuan Aplikasi Geogebra pada Materi Transformasi Geometri. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3 (1), 49-58.
Mulyono, D., & Asmara, Y. (2020). Workshop pemanfaatan e- learning schoology Dalam pembelajaran pada guru SMP Bakti Ibu 11 Lubuklinggau. Jurnal Cemerlang: Pengabdian pada Masyarakat, 2(2), 173-183.
Dirgantoro, K. P. S. (2019). Analisis Kesulitan Mahasiswa PGSD pada Mata Kuliah Geometri. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 13-26.
Fitriani, F., Maifa, T. S., & Bete, H. (2019). Pemanfaatan Software Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(4).
Hidayat, F. M., & Tamimuddin, M. (2015). Pemanfaatan Aplikasi Geogebra Untuk Pembelajaran Matematika (Dasar). Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika, Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.
Imswatama, A., & Muhassanah, N. (2016). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri Analitik Bidang Materi Garis dan Lingkaran. Suska Journal of Mathematics Education, 2(1), 1-12.
Japa, N., Suarjana, I. M., & Widiana, W. (2017). Media Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. International Journal of Natural Science and Engineering, 1(2), 40–47.
Prastiti, D. T. (2020). Pelatihan Pemanfaatan Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru-Guru Smp Dan Sma Di Kabupaten Jember. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Terbuka, 404-410.
Priwantoro, S. W., Fahmi, S., & Y Dian, A. (2019). Pelatihan peningkatan kemampuan it bagi guru matematika Menggunakan geogebra. Jurnal Terapan Abdimas, 4(2), 203-209.
Purnomo, M. E. R., & Machromah, I. U. (2017). Geometri Ruang di Perguruan Tinggi: Kesalahan Mahasiswa Menyelesaikan Soal Berdasarkan Prosedur Newman. Prosiding Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 435-442.
Sabirin, M., Fitria, A., & Ningsih, S. (2015). Profil Kemampuan Matematika Dasar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Tahun Akademik 2013/2014. JPM IAIN Antasari, 2(2), 29-42.
Septiyani, D. Y., Haji, S., & Widada, W. ( 2020). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Calon Guru Matematika Melalui Aplikasi E-Learning Zoom pada Mata Kuliah Microteaching di Universitas Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(3), 74-83.
Tanzimah. (2019). Pemanfaatan Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri PalembanG, 610-616.
Yuwono, M. R. (2016). Analisis Kesulitan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Berdasarkan Taksonomi Bloom Dan Alternatif Pemecahannya. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 111-133.
Zulnaidi, Hutkemri, and Sharifah Norul Akmar Syed Zamri. 2017. “The Effectiveness of the Geogebra Software: The Intermediary Role of Procedural Knowledge on Students’ Conceptual Knowledge and Their Achievement in Mathematics.” Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education,13(6):2155–80.
Jurnal Pengabdian Masyarakat by http://ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/JPM is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.