PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE SCRIPT DALAM PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS IV SD NEGERI NAWANGSASI
Abstract
This study aims to determine the completeness of social studies learning outcomes for fourth grade students of SD Negeri Nawangsasi for the 2020/2021 academic year after the application of the Cooperative Script learning model. The method used in this research is an experimental method with a pre-experimental research design. The population in this study were all fourth grade students of SD Negeri Nawangsasi and the sample in this study amounted to 28 students who were determined by saturated sampling. The data collected were analyzed using the z-test at the significant level α = 0.05, the zcount was 2.52 and> ztable was (1.64), so it could be concluded that the social studies learning outcomes of the fourth grade students of SD Negeri Nawangsasi used the Cooperative Script learning model. significantly complete.
Keywords: Cooperative Script Model, Social Studies Learning, Learning Outcomes, Elementary School
References
Bachtiar, R. R. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa tentang Keberagaman Budaya Bangsaku pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS, 2016).
Diakses dari http://repository.unpas.ac.id/4972/
Hanafi, T.&Gunansyah, G. (2014).Penerapan Model Pembelajaran Cooperatif Script Untuk Meningkatkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar,2(2), 1.
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(1), 66-79.
Irwan Hidayat, Siti Malikhah Towaf, Ruminiati. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Berbantuan Mind Map Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V.Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(4), 564
Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Jihad, Asep dan Abdul Haris.(2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Lestari,K.Edan Ridwan, M.Y. (2015). Penelitian Pendiidkan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Nurdyansyah, Fahyuni.E.F (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislamaan, 3(2), 333-352.
Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Ramayulis. (2015). Dasar-dasar Kependidikan. Jakarta: Karam Mulia.
Ratnawati, E. (2016). Pentingnya Pembelajaran IPS Terpadu. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 2 (1), 1.
Salamiah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Materi Menyimak Cerita Siswa Kelas VI SD Negeri 020 Tembilahan Hilir.Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau. 1(1), 3.
Sapriya. (2015). Pendidikan IPS. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Sardjiyo, dkk. (2008). Pendidikan IPS di SD.Jakarta : Universitas Terbuka.
Sudrajat, A. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik, Taktik dan Model Pembelajaran. Online)(http://smacepiring. wordpress. com).
Sufazen, N. (2014). Keefektifan Model Cooperative Script Terhadap Hasil Belajar IPS.Journal of Elementary Education,3(2), 57.
Sujarweni, Wiratna. (2014). Metodologi Penelitian Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami.Yogyakarta : Pustakabarupress.
Sugiyono.(2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulfemi, W. B. (2019). Pengaruh Kemampuan Pedagogik Guru dengan Hasil Belajar IPS. Edutecno : Jurnal Pendidikan dan Administrasi Pendidikan, 18(2), 7.
Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Syaiful, Sagala. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran.Bandung: Alfabeta.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta : Bumi Aksara