PENERAPAN MODEL TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA RODA PUTAR PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS V SD NEGERI 14 KOTA LUBUKLINGGAU

  • Sindi Purnama Sari STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
  • Novianti Mandasari STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
  • Fitria Lestari STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia

Abstract

This study aims to determine the completeness of student learning outcomes after applying the Talking Stick learning model assisted by the Spinning Wheel media in science learning for fifth grade students at SD Negeri 14 Lubuklinggau City. The research method used is quasi-experimental. Data collection techniques in this study using tests. The test is in the form of multiple choice of 17 questions. Data analysis technique with steps: average score and standard deviation, normality test and z-test. The average score of the Pre-Test was 43.52 and the average value of the Post-Test was 76.72 with the percentage of students who completed 84%. Based on the z-test analysis, Zcount (3.48) and Ztable (1.64) are obtained when compared, Zcount > Ztable. For the final test at a significant level of α = 0.05, it can be concluded that the learning outcomes of the fifth grade students of SD Negeri 14 Lubuklinggau after the Talking Stick model with the aid of the Rotating Wheel media were significantly completed.

 Keywords: Encyclopedia, SBdP, Elementary School

References

Anggraini, P. (2018). Pengembangan Media Roda Putar Untuk Meningkatkan Kemampuan Anak, Universitas Negeri Surabaya, 2.
Aulia, A. (2016). Penerapan Metode Tanya Jawab Dalam Bentuk Roda Keberuntungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI di SMP Seri Tanjung Kabupaten Ogan Ilir (Skripsi) (Doctoral dissertation, UIN Raden Fatah Palembang.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran (edisi ke-17). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Bonatua, D. S., Mulyono, D., & Febriandi, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran AIR (Auditory, Intellectualy, Repetition) menggunakan Media Gambar pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3850–3857. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.146
Fandri. 2020. “Pengaruh Model pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPA di SD Inpres 16 Kabupaten Sorong”: Jurnal Papeda. Vol.2, No.2. (hlm 94)
F Febriandi, R. (2020). Penerapan Model Drills Dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Komputer Pada Siswa Kelas XI IPA MAN 1 Lubuklinggau. Journal of Mathematics Science and Education, 2(2), 80–95. https://doi.org/10.31540/jmse.v2i2.941
Hamzah, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Roda Putar Fisika Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika. 5(2), 77-81.
Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Sleman Yogyakarta: Aswaja Pressindo.Khairunnisa, W. (2017). Pengembangan Media Permainan Roda Putar Berbasis Website Untuk
Membaca Bahasa Prancis Siswa Kelas XI SMA Angkasa Adisutjipto. Skripsi. Jurusan Pendidikan Bahasa Prancis Universitas Negeri Yogyakarta.
Lilik, Yohana Satinem, dan Dedy Firduansyah (2022). “Penerapan Model Talking Stick Pada Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD Negeri 2 Sidoharjo.” Linggau Jurnal Of Elementary School Education 2(3), 61.
Mar’atus dkk. (2021) “ Pemanfaatan Media Roda Putar Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar.” Wahana Sekolah Dasar 29, no.2, 80.
Nurkholis. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajuan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24-44.
Puspita Sari, D., Triyogo, A., & Febriandi, R. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Open Ended Pada Pembelajaran IPS Kelas IV SD Negeri Sukakarya. http://ejournal.ust.ac.id/index.php/Aquinas/index
Puspitawangi, K. Rai. (2016). “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Berbantuan Media Audio Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Mimbar PGSD: Vol. 4 No. 1.
Putri, N. (2016). Penerapan Talking Stick Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Pengetahuan IPA Siswa Kelas V SD. e.journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 04(01).
Putri, R. S., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2022). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning terhadap Pembelajaran Tematik. Journal of Elementary School (JOES), 5(2), 367–374. https://doi.org/10.31539/joes.v5i2.3909
Rahmat, A. 2017. “Talking Stick Model On Non Formal Education”: Jurnal Nalar Pendidikan. Vol. 5, No.2. (hlm 150)
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Sulistyo, N, B. (2017). Pengaruh Pengunaan Media Roda Pengukuran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Materi Pengukuran Panjang Sdn Lidah Wetan Ii/462 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3).
Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar .
Published
2023-06-30
How to Cite
Sari, S., Mandasari, N., & Lestari, F. (2023). PENERAPAN MODEL TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA RODA PUTAR PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS V SD NEGERI 14 KOTA LUBUKLINGGAU. Primary Education Journal Silampari (PEJS), 5(1), 8-16. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/pejs.v5i1.2456