PENERAPAN MODEL COOPERATIVE INTERGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS V SD NEGERI SUKOREJO

  • Ulfa Mariska STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
  • Tri Juli Hajani STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
  • Novianti Mandasari STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia

Abstract

The purpose of this study was to find out whether the application of the Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) learning model can significantly improve the science learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri Sukorejo. This type of research uses a quasi-experimental method, the research design is One-Group Pretest-Posttest Design. Place and Time The research was carried out at SD Negeri Sukorejo, Stl Ulu Terawas District, Musi Rawas Regency with research time in odd semesters. The study population consisted of 24 students of class V SD Negeri Sukorejo, the research sample used saturated sampling technique. Pre-test and post-test data collection techniques with 21 multiple choice questions. From the results of data analysis using the Z-test with a significant level of α = 0.05 it was found that Zcount > Ztable (2.50 > 1.64), so it can be concluded that there are science learning outcomes for fifth grade students of SD Negeri Sukorejo by applying the Cooperative Learning Model Integrated Reading And Composition (CIRC).

 Keywords: Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC), Science Learning Outcomes

References

Darmadi, H., Sulha., Jamalong, A. (2018). Pengantar Pendidikan. Bandung: Cv Alfabeta.
Febriandi, R. (2020). Penerapan Model Drills Dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Komputer Pada Siswa Kelas Xi Ipa Man 1 Lubuklinggau. Journal Of Mathematics Science And Education, 2(2), 80-95.
Febriandi, R. F., Susanta, A. S., & Wasidi, W. W. (2020). Validitas Lks Matematika Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Outdoor Pada Materi Bangun Datar. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(1), 148-158.
Lestari, F., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Problem Based Learning Pada Siswa Kelas V Sd. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(3), 255-269..
Niliawati, L., Hermawan, R., & Riyadi, A. R. (2018). Penerapan Metode Circ (Cooperative Integrated Reading And Composition) Untuk Meningkatkan 55 Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 23-34
Ratnayanti, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative, Integrated, Reading, And Composition (Circ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(2), 173.
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Simbolon, N. (2016). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Circ (Cooperative Integrated Reading And Composition) Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar: Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia, 1(1), 58-69.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Sumantri, M. S., (2016). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Pt Rajagrafindo Persada.
Susilowati, T. (2017). Pengaruh Pembelajaran Circ Dengan Media Cardquest Terhadap Hasil Belajar Ipa (Doctoral Dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).
Tibahary, A. R., & Muliana, M. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Scolae: Journal Of Pedagogy, 1(1), 54-64.
Published
2023-06-30
How to Cite
Mariska, U., Hajani, T. J., & Mandasari, N. (2023). PENERAPAN MODEL COOPERATIVE INTERGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS V SD NEGERI SUKOREJO. Primary Education Journal Silampari (PEJS), 5(1), 17-25. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/pejs.v5i1.2457