PENERAPAN MEDIA GAMBAR PUZZLE DALAM PEMBELAJARAN IPS KELAS V DI SD NEGERI 1 SURULANGUN
Abstract
his study aims to determine the completeness of the social studies learning outcomes of class V students at SD Negeri 1 Surulangun after the application of the puzzle image media. The media used in this research is the puzzle image media. The population is all students of class V Surulangun, amounting to 43 students, while the sample is a class that is one of the non-random sampling techniques where the writer determines the sampling by determining special characteristics. Data collection was done by using test techniques. The data were analyzed by using the normality test and statistical t-test. The results showed that the students 'pret-test mean score was 34.62 and the students' post-test mean score was 74.74. Based on the t-test analysis at a significant level = 0.05. Obtained ttable = 1.73 and tcount (7.26), so it can be concluded that the application of puzzle image media in the fifth grade social studies learning at SD Negeri 1 Surulangun is significantly complete.
Keywords: Application of puzzle image media, SD IPS learning
References
Azmi, A. N. (2016). Penggunaan media puzzle pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial (IPS) kelas III SD Negeri 3 KRANJI PURWOKERTO. SKRIPSI: tidak diterbitkan.
Falah. Iwan, Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Dalam Jurnal Lingkar Widyaiswara Edisi 1 No. 4:104-117
Faturrohamn, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern. Yogyakarta: Garudhawaca.
Gasong, D. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish Publisher.
Hidayat, R., & S, R. (2017). Perbedaan hasil belajar melalui penerapan model inkuiri terbimbing dan student team achievement divisions pada pelajaran ilmu pengetahuan alam. Jurnal pedagogika dan dinamika pendidikan , 6 (1), 45-55.
Khomsoh, R., & Gregorius, J. (2010). Penggunaan media puzzle untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pemebelajaran ilmu pengetahuan sosial di sekolah dasar. Jurnal PGSD , 2 (1), 1-11.
Lefudin. (2017). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Nurkholis. (2013). Pendidikan dalam upaya memajukan teknologi. Jurnal kependidikan , 1 (1), 24-44.
Nizwardi, J & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Parnawi, A. (2019). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Deepublish.
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitra Jurnal kajian ilmu-ilmu keislaman , 3 (2), 333-343.
Rosliyana. (2020). Pengaruh penerapan media pembelajaran puzzle picture terhadap kemampuan berpikir kritis pada materi sistem pencernaan manusia di smp 2 way seputih. Lampung: tidak diterbitkan.
Rumakhit, N. (2017). Pengembangan media puzzle untuk pembelajaran materi mengidentifikasi beberapa jenis simbol dan rantai makanan kealas IV sekolah dasar tahun 2016/2017. FKIP-PGSD , 01 (1-9).
Saubbasagu, V. (2016). Penggunaan media puzzle untuk meningkatkan motivasi belajar IPA siswa kelas II B SD Negeri GEDONGKIWO. Jurnal pendidikan guru sekolah dasar , 38 (5), 44-47.
Siska, Y. (2016). Konsep Dasar IPS. Yogyakarta: Garudhawaca.
Suardi. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Sucahyo, D., & Supriyono. (2013). Penggunaan Media Puzzle untuk meningkatkan hasil belajar di sekolah dasar. JPGSD , 1 (2), 1-6.
Sundayana, Rosnita. 2015. Statistika Penelitian. Bandung: Alvabeta, CV
Sugiyono, (2014). Statistika untuk penelitian, Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.
Syafaruddin, Supiono, & Burhanuddin. (2019). Guru Mari kita meluis Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Deepublish.
Saubbaisagu, V. (2016). Penggunaan Media Puzzle untuk meningkatkan motivasi belajar IPA siswa kelas II.B SD Negeri Gedongkiwo, 38(5), 1-11.
Witarsa, R., Jelita, F. F., Resmana, M., & Desanti, C. (2018). Pengaruh lingkungan belajar terhadap prestasi belajar siswa sekolah dasar dalam pemecahan masalah. Jurnal basicedu , 2 (1), 58-68.