PENERAPAN MODEL CIRCUIT LEARNING BERBANTUAN MEDIA GAMBAR TERHADAP HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS V SD NEGERI 50 LUBUKLINGGAU
Abstract
This study aims to determine the completeness of social studies learning outcomes of grade V students of SD Negeri 50 Lubuklinggau after the application of the circuit learning model assisted by image media. The research method used is pre-experimental design. The population taken was all students of grade V of SD Negeri 50 Lubuklinggau and as a sample of class V which amounted to 28 students. The collection of dta is carried out by test technique. The collected data was analyzed using the z-test at a significant level of 0.05. So that zcalculate = 6,11and ztable = 1.64 (zcalculate≥ztable). Based on the analysis of the data of the last test, it can be concluded that the learning outcomes of students after participating in social studies learning with the circuit learning model assisted by image media have been significantly completed.
Keywords: Learning Outcomes, Social Studies, Image Media, Circuit Learning Model
References
Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arman, Nurul. (2020). Penerapan Strategi Circuit Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V SD Islam Terpadu Aziziyyah Pekanbaru.Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Arsyad, Azhar. (2015). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Budiyanto, Moch., Agus Krisno. (2016). Sintaks 45 Metode Pembelajaran dalam Student Centered Learning. Malang: UMM Press.
Fitriani, Ni Putu Sinta, dkk. 2019. Pengaruh Model Circuit Learning Berbantuan Media Gambar Terhadap Kompetensi Pengetahuan PPKn Siswa Kelas V SD.Jurnal Pendidikan Dasar, 17(1), 22-32.
Fitrianigtyas, A & Radia, H. E. (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Discovery Learning Siswa Kelas IV SDN Gedanganak 02. E-Jurnal Mitra Pendidikan. 1(6), 708-720.
Hamalik, Omar. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Huda, Miftahul. (2015). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Karim, Abdul. (2015). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Pati: UM.
Magdalena, Ina, dkk. (2021). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV di SD Negeri 09 Kamal Pagi. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(2), 334-346.
Melindawati, S., Oktavianti, F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif TGT Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar dan Karakter, 2(2), 1-15.
Milda, Aswi, dkk. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Circuit Learning Berbantu Media Gambar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Geografi pada Siswa Kelas X SMA Negeri 12 Banda Aceh.Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah, 2(1), 35-48.
Muhsyanur. (2018). Pemodelan dalam Pembelajaran Mendesain Pembelajaran Menjadi Berkarakter dan Berkualitas. Jawa Barat: Forum Silaturahmi Doktor Indonesia (FORSILADI).
Najib, A. D., & Elhefni. (2016). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Bermakna (Meaningfull Learning) pada Pembelajaran Tematik IPS Terpadu terhadapa Hasil Belajar Siswa Kelas III di MI Ahliyah IV Palembang. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 2(1), 19-28.
Ngalimun. (2017). Strategi Pembelajaran, Dilengkapi dengan 65 Model Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Parama Ilmu.
Nurdyansyah & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran.Sidoarjo: Nizamial Learning Center.
Rezania, V. & Afandi, R. Buku Ajar Mata Kuliah Pengembangan Pembelajaran IPS SD Jawa Timur. UMSIDA Press.
Shoimin, Aris. (2016). Model Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.
Siska, Yulia. (2016). Konsep Dasar IPS. Yogyakarta: Penerbit Gurudhawacara.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutiah. (2026). Teori Belajar & Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Susila, Heni Rita, dkk. Belajar Dan Pembelajaran. Aceh: Syiah Kuala University Press.
Suyono dan Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran (Teori dan Konsep Dasar). Bandung: Remaja Rosda Karya.
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.
Wahab, Abdul A. (2018). Konsep Dasar IPS. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.
Wisni, Marta. (2015). Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Melalui Model Circuit Learning di Kelas V SD Kanisius Jomegan Bantul. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Yogyakarta.