Analisis Kebutuhan E-Module Berbasis Project Based Learning pada Materi Pokok Gelombang Bunyi Kelas XI SMA
Abstract
E-module is part of teaching materials that can be applied by students in the learning process. This study aims to 1) look at the teaching materials used by students; 2) knowing the obstacles faced by students in the learning process to understand the physics material; 3) analyze the needs of students for Project Based Learning (PjBL) based E-modules on sound wave material for class XI SMA. This type of research uses descriptive qualitative in the form of interviews and questionnaires. The data collection technique is to distribute needs questionnaires to class XI students of SMA Muhammadiyah 1 Palangka Raya online in the form of a google form platform via WhatsApp. The results of the research conducted showed that 1) the teaching materials used by students were 14.3% books, 23.8% modules, 28.6% LKS, 14.3% PPT, 28.6% PDF, and 9.5% tutorial video; 2) obstacles faced by students in understanding physics material, namely the lack of understanding of material concepts so that students have difficulty understanding physics formulas and applying them in everyday life; 3) students need teaching materials such as PjBL-based E-modules according to the data obtained, as many as 81% of students agree on the development of PjBL-based E-modules in making it easier for students to understand physics material and apply it in everyday life, especially on sound wave material.
References
Andarwati, M. (2019). Pembelajaran Sejarah Kontekstual, Kreatif, Menyenangkan di Kelas dengan Power Direktor bagi Generasi Z. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(1), 64-81.
Ariani, T., & Yolanda, Y. (2019). Effectiveness of Physics Teaching Material Based on Contextual Static Fluid Material. Kasuari: Physics Education Journal (KPEJ), 2(2), 70-81.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta.
Arumsari, N., Fatmaryanti, S. D., & Kurniawan, E. S. (2014). Pengembangan Modul Berbasis Project Based Learning Untuk Mengoptimalkan Kemandirian dan Hasil Belajar Fisika pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kutowinangun Tahun Pelajaran 2013/2014. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 5(1), 36-39.
Aryanti, A. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Menerapkan Bahan ajar di SMA Negeri 3 Ogan Komering Ulu. Journal Of Educational Studies, 3(1), 2549-4139.
Astiti, L., Darmawiguna, I. G., & Santyadiputra, G. S. (2017). Pengembangan E-Modul Berbasis Project Based Learning Mata Pelajaran Komputer Grafis (Studi Kasus: Kelas X Jurusan Desain Komunikasi Visual di SMKN 1 Sukasada). Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika, 4(5), 462-471.
Aththibby, A. R., & Salim, M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Animasi Flash Topik Bahasan Usaha dan Energi. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2), 25-33.
Azizah, R., Yuliati, L., & Latifah, E. (2015). Kesulitan Pemecahan Masalah Fisika pada Siswa SMA. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 5(2), 44-50.
Erdi, P. N., & Padwa, T. R. (2021). Penggunaan E-modul dengan Sistem Project Based Learning. JAVIT: Jurnal Vokasi Informatika, 1(1), 2125.
Eresti, A., Kasmantoni, & Latipah, N. (2021). Pengembangan E-modul IPA Terpadu Berbasis Project Based Learning pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan Siwa Kelas VIII SMP. Jurnal Pengapdian Masyarakat Ilmu Terapan, 3(1), 111-118.
Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia SD/MI. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 10(1), 26-50.
Husaini, M. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Bidang Pendidikan (E-education). Jurnal Mikrotik, 2(1), 1-5.
Imaduddin, M. C., & Utomo, U. H. (2012). Efektifitas Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika pada Siswa Kelas VIII. Jurnal Psikologi Indonesia (HUMANITAS), 9(1), 62-75.
Jagantara, I. M., Adnyana, P. B., & Widiyanti, N. L. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Biologi ditinjau dari Gaya Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA, 4(1), 1-13.
Malina, I., Yuliani, H., & Syar, N. I. (2021). Analisis kebutuhan e-modul fisika sebagai bahan ajar berbasis PBL di MA muslimat NU. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 3(1), 70-80.
Novianto, N. K., Masykuri, M., & Sukarmin. (2018). Pengembangan modul Pembelajaran Fisika Berbasis Proyek (Project Based Learning) Pada Materi Fluida Statis untuk Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Kelas X SMA/MA. Jurnal Inkuiri, 7(1), 81-92.
Nugraha, F., Wulansari, R., Danika, I., Nurafiah, V., Lathifah, A. N., Sholihat, F. N., . . . Kirana, K. H. (2017). Eksperimen Pesawat Atwood Berbasis Pengolahan Aplikasi Tracker untuk Mengamati Fenomena Gerak Lurus Beraturan dan Gerak Lurus Berubah Beraturan pada Pembelajaran Fisika SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 1, pp. 15-20.
Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biolog IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. Alveoli: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29-38.
Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34-42.
Priatna, I. K., Putrama, I. M., & Divayana, D. G. (2017). Pengembangan E-modul Berbasis Model Pembelajaran Project Based Learning pada Mata Pelajaran Videografi untuk Siswa Kelas X Desain Komunikasi Visual di SMK Negeri 1 Sukasada. JANAPATI: Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika, 6(1), 70-78.
Puspitasari, A. D. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak dan Modul Elektonik pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17-25.
Putranto, Y. A., Hidayati, S. N., & Mulyanratna, M. (2015). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berorientasi Project Based Learning (PjBL) Berbasis Information Communication Technology (ICT) untuk Melatihkan Komunikasi. PENSA E-Jurnal : Pendidikan Sains, 3(2), 1-9.
Sadgolu, G. P. (2013). 9th Grade Student S'mental Models About The Sound Concept. Internasional Journal Of Education Research and Teknologi.
Santyasa, I. W. (2006). Pembelajaran Inovatif: Model Kolaborasi, Basis Proyek, dan Orientasi NOS. Semarapura: Universitas Pendidikan Ganesha.
Sari, M., Amin, A., & Arini, W. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Fisika Berbasis Scientific pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 3(1), 15-28.
Sari, W., Rifki, A. M., & Karmila, M. (2020). Analisis Kebijakan Pendidikan Terkait Implementasi Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Darurat Covid 19. Jurnal Mappesona, 3(2), 1-13.
Sugihartini, N., & Jayanta , N. (2017). E-modul Strategi Pembelajaran Berbasis CAI dengan Project Based Learning (Kajian Respon Pengguna Sistem). Seminar Nasional Riset Inovatif, 5(1), 831-838.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuanitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan penelitian Tindakan. Bandung: Alfabeta,cv.
Sukawirya, G. B., Arthana, I. K., & Sugihartini, N. (2017). Pengembangan E-modul pada Mata Pelajaran Pemrograman Perangkat Bergerak Kelas XII Rekayasa Perangkat Lunak Berbasis Project Based Learning di SMK Negeri 2 Tabanan. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 6(1), 203-213.
Sulistyarini, E. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Fisika SMA Materi Gelombang Bunyi Berbasis Interactive. Universitas Negeri Semarang. Semarang: Retrieved From Lib.unnes.ac.id.
Susanti, E., Maulidah, R., & Makiyah, Y. S. (2019). Peran Guru Fisika di Era Revolusi 4.0. Jurnal Diffraction, 1(1), 48-53.
Sutrio, Gunawan, Harjono, A., & Sahidu, H. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Eksperimen Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(1), 131-140.
Thiagarajan , S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers Of Exceptional Children : A Sourcevbook. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED090725. Pdf
Ulfah, R. Y., Yuliani, H., Azizah, N., & Annovasho, J. (2021). Deskripsi Kebutuhan Penilaian Terintegrasi Higher Order Thinking Skill (HOTS) di SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(1), 23-35.
Winaya, I. K., Darmawiguna, I. G., & Sindu, I. G. (2016). Pengembangan E-modul Berbasis Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Pemrograman Web Kelas X di SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidian Teknologi dan Kejurusan , 13(2), 198-211.
Wittmann, M., Steinberg , R. N., & Redish, E. F. (2003). Understanding and Affecting Student Reasoning About Sound Waves. Internasional Journal Of Science Education, 25(8), 991-1013.
Wulandari, M. R., & Iriani, A. (2018). Pengembangan Modul Pelatihan Pedagogical Content Knowledge (PCK) dalam Meningkatan Kompetensi Profesional dan Kompetensi Pedagogik Guru Matematika SMP. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 177-189.
Zaharah, Yelianti, U., & Asra, R. (2017). Pengembangan Modul Elektronik Dengan Pendekatan Sainstifik Materi Sistem Peredaran Darah Pada Manusia Untuk Siswa Kelas VIII. Jurnal Edu-Sains, 1(1), 25-33.