PENERAPAN PBL MELALUI PEMBUATAN TAMAN RUMPUT PADA MATERI LINGKARAN DI KELAS VIII

  • Dian Septa Novari STKIP Muhammadiyah Pagaralam, Indonesia
  • Indah Widyaningrum STKIP Muhammadiyah Pagaralam, Indonesia
  • Widiawati W. STKIP Muhammadiyah Pagaralam, Indonesia
Keywords: PBL, Learning activities, learning outcomes

Abstract

This study aims to determine 1) the student's activity during the implementation of PBL models and 2) student learning outcomes after the implementation of PBL models through the creation of grass park on the material circle in class VIII SMP Negeri 1 Pagaralam. This research is an experimental research category one shot case study involving 32 students of class VIII SMP Negeri 1 Pagaralam. The results showed that the activity of students during the loading applied to the model PBL through grass park is categorized as very active seen from the activity of visual, verbal, listening, metrics, and writing. While student learning outcomes after the implementation of the PBL model through the creation of grass park are categorized very well as indicated by the average value of students. Thus, the PBL model is very suitable for use in mathematics, especially in the area of a circle of matter.

References

Abdussakir, & Achadiyah, N. L. (2009). Pembelajaran Keliling dan Luas Lingkaran Dengan Strategi REACT Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Kota Mojokerto. Prosiding FMIPA UNY, 388-401.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

As’ari, A. R., dkk. (2017). Matematika: Edisi Revisi. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Depdiknas. (2007). Pedoman Penilaian Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.

Emilya, D., Darmawijoyo, & Putri, R. I. (2010). Pengembangan Soal-Soal Open-Ended Materi Lingkaran Untuk Meningkatkan Penalaran Matematika Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 10 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 8-18.

Fatimah, F. (2012). Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Pemecahan Masalah Melalui Problem Based Learning. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16 (1), 249-259.

Fauzia, H. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD. Jurnal Primary Program Study Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 7 (1), 40-47.

Gunantara, G., Suarjana, I. M., & Riastini, P. N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. MIMBAR PGSD, 2(1).

Kemdikbud.(2014). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013. [Online] (https://www.kemdikbud.go.id/kemdikbud/dokumen/Paparan/Paparan%20Wamendik.pdf, diakses 14 Mei 2018).

Ramadhan, I., & Minarti, E. (2018). Analisis Kemampuan komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran. Journal Of Medives: Journal Of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 151-161.

Rizta, A., Siroj, R. A., & Novalina, R. (2016). Pengembangan Modul Materi Lingkaran Berbasis Discovery Untuk Siswa SMP. Jurnal Elemen, 2 (1), 72-82.

Utomo, D. P. (2012). Pembelajaran Lingkaran Dengan Pendekatan Pemecahan Masalah Versi Polya Pada Kelas VIII SMP PGRI Di DAU. Widya Warta, (1).
Published
2019-12-31
How to Cite
Novari, D., Widyaningrum, I., & W., W. (2019). PENERAPAN PBL MELALUI PEMBUATAN TAMAN RUMPUT PADA MATERI LINGKARAN DI KELAS VIII. Journal of Mathematics Science and Education, 2(1), 1-11. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v2i1.328