SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: KAJIAN PROBLEM BASED LEARNING BERBASIS DEMONSTRASI PADA JENJANG SEKOLAH MENENGAH PERTAMA
Abstract
This study aims to examine the concept and application of the demonstration-based Problem Based Learning (PBL) Model in junior high school mathematics learning. The articles used as a source of review are 9 articles that have been published in accredited national journals. From the results of the review, findings were obtained. This research uses the Systematic Literature Review (SRL) method, which is carried out through the stages of identifying, reviewing, exploring, and interpreting all reference articles that have been collected. Based on the literature review that has been conducted, it shows the relevance of the demonstration-based Problem Based Learning (PBL) model in an effort to improve student learning skills
References
Alwasi, F. T., Saputri, S., Nurohmah, W., & Komariah, K. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Puzzle Bangun Datar Untuk Mengetahui Hasil Belajar Siswa Kelas 1 Pada Materi Menyusun dan Mengurai Bangun Datar. Tadzkirah : Jurnal Pendidikan Dasar, 6, 50–61. https://doi.org/10.55510/tadzkirah.v6i1.208
Ananda, S. F. D., & Fauziah, A. N. M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(2), 390–403. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v9i2.491
Dolmans, D.H., Loyens, S. M., Marcq, H., & Gijbels, D. (2019). Deep and surface learning in problem-based Learning : a Review of the literature. Advances in Health Sciences Education (pp.233-253)
Hasanah, R., Anam, F., & Suharti, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas Vii B Smpn 13 Surabaya. JMER : Journal of Mathematics Education Research, 1(2), 1–7.
Hermuttaqien, B. P. F., Aras, L., & Lestari, S. I. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Kognisi : Jurnal Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 16–22. https://doi.org/10.56393/kognisi.v2i4.1354
Hidayatati, E., Pendidikan Matematika, J., & Negeri, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika (Studi Kasus Peserta didik kelas x KKBT2 Smk Negeri 4 Pekanbaru). Jurnal Karya Ilmiah Multidisiplin (JURKIM), 2(1), 24–35.
Kurniawati, F., Ambarwati, L., & Lukman El Hakim. (2022). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis E-Learning. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.21009/jrpms.061.01
Mayanti, A., Poluakan, C., & Tumimomor, F. R. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Metode Demonstrasi dan Eksperimen pada Pembelajaran Fisika tentang Hukum Newton. Charm Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 9–14. https://doi.org/10.53682/charmsains.v3i1.144
Musa’ad, F., Musa’ad, F., Setyo, A. A., Sundari, S., & Trisnawati, N. F. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantukan Geogebra untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Siswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 278–286. https://doi.org/10.30605/proximal.v6i1.2319
Mustajab, A., & Rahmawati, P. (2021). Implikasi model pembelajaran problem based learning terhadap kecerdasan logika matematika. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika, 16(2), 246–252. https://doi.org/10.21831/pythagoras.v16i2.42896
Novianti, A., Bentri, A., & Zikri, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 194–202. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.323
Noviati, W., & Belajar, H. (2022). Jurnal Kependidikan Jurnal Kependidikan. Jurnal Kependidikan, 7(2), 19–27.
Nurbaeti, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Di Sekolah Menengah Pertama. Pedagogos ( Jurnal Pendidikan ), 1(2), 1–10. https://doi.org/10.33627/gg.v1i2.179
Nurwahid, M., & Shodikin, A. (2021). Komparasi Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Inquiry Based Learning Ditinjau dari Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa dalam Pembelajaran Segiempat. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2218–2228. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.346
Prihastari, E. B., Sukestiyarno, S., & Kartono, K. (2022). Kajian Literasi Statistik pada Jenjang Pendidikan di Indonesia. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 8(2), 290–299. https://doi.org/10.30653/003.202282.250
Putra, M.A., (2021). Enhancing Critical Thinking Skills through Problem Based Learning With Demonstration. : International jurnal of instruction
Rahmawati, H. (2022). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Daya Nalar Matematis Siswa Sekolah Menengah. Journal of Authentic Research, 1(1), 51–59. https://doi.org/10.36312/jar.v1i1.652
Rokhmah, I. (2019) Effectiveness of Problem Based Learning Berbasis Demonstrasi terhadap Hasil Belajar Siswa : Jurnal Pendidikan Matematika Dan sains
Rukhmana, T. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran Matematika di Kelas VIII. Jurnal Edu Research, 3(2), 19–27. https://iicls.org/index.php/jer/article/view/71
Samfitri, J. R., Maharani, S. D., & Gandi, I. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Pada Pelajaran Matematika Sdn 11 Merapi Barat. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 8(2), 121–136. https://doi.org/10.36706/jisd.v8i2.15852
Sinaga, D. Y., & Sidabutar, R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 332–339. https://doi.org/10.54367/aquinas.v5i2.1993
Sinaga, R. (2023). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. ALGEBRA: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Sains, 3(1)
Suardana, P. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Permainan Tolak Peluru. Journal of Education Action Research, 3(3), 270. https://doi.org/10.23887/jear.v3i3.17974
Wahyuddin, W. (2021). Penerapan Model ELPSA dengan Bantuan Alat Peraga Geoboard untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Bangun Datar. Jurnal Paedagogy, 8(4), 497. https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4130
Wulandari, D., (2020). Enhancing Critical Thinking Skills through Problem Based Learning with Demonstration". International Journal of Instruction
Yusof, S., (2022). The Implementation of PBL with Demonstration in Higher Education : ASEAN jurnal of teaching and Learning in Higher Education
Zakiyah, L., Supandi, S., & Dwijayanti, I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dan Project Based Learning (PJBL) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 15(1), 55. https://doi.org/10.20884/1.jmp.2023.15.1.6551

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work by Journal of Mathematics Science and Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.