DESAIN PROGRAM APLIKASI MICROSOFT VISUAL BASIC PADA MATERI BARISAN MATEMATIKA SISWA SMP KELAS VIII

  • Vivi Novi Anjani Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Rohana R Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Asnurul Isroqmi Universitas PGRI Palembang, Indonesia
Keywords: Arithmetic Sequence; Microsoft Visual Basic

Abstract

The purpose of this research is to produce a Microsoft Visual Basic application program on arithmetic sequence material that is valid, practical, and effective.  The development model used is the ADDIE model with data collection instruments in the form of questionnaires, tests and documentation.  Based on the results of this study, the following results were obtained, the results of the validity analysis stated that the developed media was valid with a score percentage of 83.8%, the results of the practicality analysis stated that the developed media was practical with a percentage of 93.3%, and the results of the effectiveness analysis stated that the developed media was effective.  with a percentage of 86.6%.

References

Annisa, R., & Kartini. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Aritmatika Menggunakan Tahapan Kesalahn Newman. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 522-532.

Bernard, M. (2018). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif mahasiswa matematik melalui pendekatan problem posing berbantuan visual basic application for microsoft excel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(1), 69-78.

Chotimah, S., Bernard, M., & Wulandari, S. M. (2018). Contextual approach using VBA learning media to improve students’ mathematical displacement and disposition ability. Journal of Physics: Conference Series, 948(1).

Dalimunthe, E. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Pokok Bahasan Barisan Aritmatika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Di Kelas XI MAS Darul Mursyidi Tapanuli Selatan. (Doctoral Dissertation, IAIN Padangsidimpuan).

Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.

Faruq, F., Dafik, D., Suharto, S., Fatahillah, A., & Murtikusuma, R. P. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Online Pokok Bahasan Barisan Aritmetika Berbantuan Microsoft Visual Basic. KadikmA, 9(2), 89-97.

Handayani, T., Hartatiana, H., & Muslimahayati, M. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret Aritmatika. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 160-168.

Hardianto, D. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer. Majalah Ilmiah Pembelajaran.

Kuswanto, J. (2017). Pengembangan Game Berhitung dengan Menggunakan Visual Basic 6.0 pada Mata Pelajaran Matematika Kelas II di SD Negeri. JURNAL EDUCATIVE: Journal of Educational Studies, 2(1), 59-67.

Lailiyah, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Online Menggunakan Schoology Berbantuan Microsoft Visual Basic Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel.

Mufakat, T., & Usman, M. R. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soalpola Bilangan Ditinjau Dari Adversity Quotient Kelas VIII SMP Negeri 26 Makassar. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 75-85.

Nasution, H. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran VBA (Visual Basic Application) For Powerpoint Pada Materi Segi Empat di Kelas VII MTs Lab IKIP UMN AlWasliyah. Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Nur, N., Rusli, R., & Dassa, A. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika pada Materi Barisan dan Deret Aritmatika. Issues in Mathematics Education (IMED), 2(1), 43-48.

Oktaviani, R., & Dewi, D. P. (2020). Analisis Motivasi Belajar Siswa SMPN 8 Cimahi Menggunakan Media Visual Basic for Application Berbasis Microsoft Excel pada Materi Pecahan. Analisis Motivasi Belajar Siswa SMPN 8 Cimahi Menggunakan Media Visual Basic for AppliJURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 3(2), 133-140.

Pertiwi, C. M., Jayanti, R. A., & Afrilianto, M. (2018). Asosiasi antara Kemampuan Generalisasi Matematik dengan Self-Concept Siswa SMP yang Menggunakan Strategi Pembelajaran Berbasis VBA Microsoft Excel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 371-382.

Rusdi. (2019). Penelitian Desain dan Pengembangan kependidikan Konsep, Prosedur dan sintesis Pengetahuan Baru. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Septiahani, A., Melisari, M., & Zanthy, L. S. (2020). Analsis Kesalahan Siswa SMK dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 311-322.

Soimah, I. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Komputer terhadap Hasil pembelajaran IPA ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(1), 38-44.

Sugandi, A. I., & Maya, R. (2020). Pelatihan Menanamkan Konsep Bilangan Pecahan Untuk Guru-Guru Sd Dengan Menggunakan Visual Basic Application ((Vba)) For Microsoft Excel Di Kecamatan Pangalengan Kabupaten Bandung. Abdimas Siliwangi, 3(1), 60-73.

Trilaksono, D., Darmadi, D., & Murtafi'ah, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Adobe Flash Professional Berbasis Literasi untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika , 7(2), 180-191.
Published
2023-04-11
How to Cite
Anjani, V., R, R., & Isroqmi, A. (2023). DESAIN PROGRAM APLIKASI MICROSOFT VISUAL BASIC PADA MATERI BARISAN MATEMATIKA SISWA SMP KELAS VIII. JOURNAL of MATHEMATICS SCIENCE and EDUCATION, 4(2), 36 - 51. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v4i1.1489