PERKEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN DI INDONESIA DARI MASA KE MASA

  • Adeliya Putri Ananda Universitas Sriwijaya
  • Hudaidah Hudaidah Universitas Sriwijaya

Abstract

Education is not limited by time and space. Education continues to develop as the times go by which aims to improve the quality of education itself. One of the important organs in education is the curriculum. The curriculum in education has a very big role in determining the progress of education in a country. Writing scientific articles aims to better understand the development of the curriculum in Indonesia from time to time which has undergone changes starting from the 1947 curriculum to the 2013 curriculum. The curriculum is always changing to meet the needs of society and adapt to the times. In writing scientific articles, the writer uses historical research methods. In the historical research method, the writer uses many reference sources in the form of relevant journals and books that support the writing of these scientific articles. The results of this discussion indicate that the curriculum in Indonesia has been developed 10 times, namely in 1947, 1952, 1964, 1968, 1975, 1984, 1994, 2004, 2006 and 2013 which are still in use today.

References

Abong, R. (2015). Konstelasi Kurikulum Pendidikan di Indonesia. Jurnal At-Turats, 9(2), 37-47.
Alhamuddin, A. (2014). Sejarah Kurikulum di Indonesia (Studi Analisis Kebijakan Pengembangan Kurikulum). Nur El-Islam, 1(2), 48-58.
Asri, M. (2017). Dinamika kurikulum di Indonesia. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2), 192-202.
Harianto, E. Kurikulum Pendidikan Indonesia: Studi Komparasi Pemikiran Tokoh Pendidikan Indonesia.
Imron, M. (2018). Pengembangan Kurikulum 1994. INTAJUNA: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian, Produk Bidang Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 18-24.
Insani, F. D. (2019). Sejarah Perkembangan Kurikulum di Indonesia Sejak Awal Kemerdekaan Hingga Saat Ini. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 43-64.
Irma.R & Reani. R (2019). Evaluasi Pelaksanaan Kurikulum 2013 Pada Tahap Pelaksanaan Dalam Pembelajaran Sekolah Sma. Jurnal Pendidikan Sekolah Volume 03, No. 02, Agustus 2019, pp. 376-385
Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum Dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(2), 157-182.
Kosassy, S. O. (2017). Analisis Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 12(1), 78-89.
Kuntowijoyo, D. R. (2005). Pengantar ilmu sejarah. Bentang Pustaka.
Machali, I. (2014). Kebijakan perubahan kurikulum 2013 dalam menyongsong Indonesia emas tahun 2045. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 71-94.
Manurung, L. (2019). Sejarah Kurikulum di Indonesia. JURNAL ILMIAH WAHANA PENDIDIKAN, 5(2), 88-95.
Mawaddah, I. (2019). Trend Kurikulum Dalam Pendidikan Sekolah Di Indonesia. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 3(3).
Nasution, A. H., & Tanjung, F. (2020). Kurikulum dan Pembelajaran Sejarah. Yayasan Kita Menulis.
Pawero, A. M. V. D. (2018). Analisis Kritis Kebijakan Kurikulum Antara KBK, KTSP, dan K-13. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(1), 42-59.
Ritonga, M. (2018). Politik dan Dinamika Kebijakan Perubahan Kurikulum Pendidikan di Indonesia Hingga Masa Reformasi. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2).
Saffina, A. D., Muzaki, F. F., & Simatupang, M. Z. (2020). Perubahan Kurikulum di Awal Era Reformasi (2004-2006) dan Dampaknya terhadap Pendidikan Nasional. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah, 2(1), 52-62.
Sukatin, S., & Pahmi, P. (2020). KURIKULUM SEBAGAI UJUNG TOMBAK PENDIDIKAN DALAM MEMPERSIAPKAN GENERASI BANGSA. Jurnal
CONTEMPLATE,1(01).
Syaharuddin, S., & Susanto, H. (2019). Sejarah Pendidikan Indonesia (Era Pra Kolonialisme Nusantara sampai Reformasi).
Wahyuni, F. (2015). Kurikulum dari masa ke masa. Jurnal, Al-Adabiya, 10(2).
Wicaksono, J. A. (2018). PERKEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN DI INDONESIA DALAM PERSPEKTIF KEBIJAKAN PUBLIK. Ngabari: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 11(2), 47-67.
Wirianto, D. (2014). Perspektif historis transformasi kurikulum di Indonesia. Islamic Studies Journal, 2(1).
Published
2021-08-04
How to Cite
Ananda, A., & Hudaidah, H. (2021). PERKEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN DI INDONESIA DARI MASA KE MASA. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 3(2), 102-108. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/sindang.v3i2.1192