Pemerolehan Bahasa Jawa sebagai Bahasa Pertama Berdasarkan Aspek Fonologi dan Sintaksis

  • Ainun Nur Hikmah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • M. Januar Ibnu Adham Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Shinta Rosalina Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Hendra Setiawan Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: Java language acquisition, first language, phonology, syntax

Abstract

Not a few who understand the meaning of the speech delivered by a toddler, or a child under the age of 5 years. Every language spoken is often difficult to understand. This is due to the pronunciation of phonemes or vocabulary that is not very fluent when pronounced. The acquisition process in a child needs to be studied and analyzed more deeply. Therefore, researchers are interested in studying the acquisition of the first language in children aged 4 years. This study aims to describe or explain the acquisition of the first language (Javanese) in children aged 4 years. This study uses a qualitative descriptive type of research where in the discussion the researcher describes the results of his research based on the facts contained in everyday life. The method used is the method of listening, recording and recording. The results obtained, when viewed from the phonological aspect, Raihan who is 4 years old is already able to speak. Although there are some phonemes that are a little difficult to pronounce. While language acquisition at the syntactic level, Raihan as a subject in the study can be said to be quite good. Very minimal deviation in speech. Although there are still some mistakes, overall sentence mastery that is mastered by Raihan is more dominant in declarative sentence types. However, it can be said that Raihan's speech is in accordance with the theory that a child at the age of 3-5 years has much longer speech and more regular grammar.

Author Biographies

Ainun Nur Hikmah, Universitas Singaperbangsa Karawang

Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Singaperbangsa Karawang

M. Januar Ibnu Adham, Universitas Singaperbangsa Karawang

Dosen Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Singaperbangsa Karawang

Shinta Rosalina, Universitas Singaperbangsa Karawang

Dosen Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Singaperbangsa Karawang

Hendra Setiawan, Universitas Singaperbangsa Karawang

Dosen Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Singaperbangsa Karawang

References

Arifin, Z., & Junaiyah. (2019). Sintaksis. Jakarta: Kompas Gramedia.

Chaer, A. (2003). Psikolinguistik: Kajian Teoretik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dale, P. S. (1976). Language development: Structure and fuction. New York: Holt Rinehart & Winston.

Dardjowidjojo, S. (2012). Echa: Kisah Pemerolehan Bahasa Anak Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Dardjowidjojo. (2010). Psikolinguistik Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Elberti, I. P. (2021). Pemerolehan Bahasa Anak Usia Dua Tahun dalam Bahasa Sehari-hari. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 46–57. https://doi.org/10.30743/bahastra.v5i2.3682

Fatmawati, S. R. (2015). Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguistik. Lentera, 17(1), doi: 10.21093/lj.v17i1.429.

Imelda, I. (2018). Bahasa Ibu yang Kehilangan ‘Ibu’ (Kajian Sosiolinguistis Bahasa yang Terancam Punah di Maluku Utara). Jurnal Masyarakat dan Budaya, 19(3), 419. https://doi.org/10.14203/jmb.v19i3.533

Kusuma, A. B. (2018). Pemerolehan Bahasa Pertama sebagai Dasar Pembelajaran Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik). Al-Manar, 5(2). https://doi.org/10.36668/jal.v5i2.10

Mudopar, M. (2018). Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini (Kajian Psikolinguistik: Pemerolehan Fonologi pada Anak Usia 2 Tahun). Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 56. https://doi.org/10.33603/deiksis.v5i1.996

Rahardjo, M. (2011). Bahasa sebagai Alat Komunikasi Publik dan Pembangunan Wacana. Lingua: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 2(1). https://doi.org/10.18860/ling.v2i1.558

Rosita, (2017). "Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun di Desa Mattirowalie Kecamatan Tanete Riaja Kabupaten Barru (Kajian Psikolinguistik)". Skripsi. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Suardi, I. P., Syahrul, R, Yasnur Asri. (2019). Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 265-273. doi: 10.31004/obsesi.v3i1.160.

Usman, H. (2016). Studi Pemerolehan Bahasa Anak Usia 4 Tahun. Retrieved Juni 20, 2021, from jlt-polinema.org website: http://jlt-polinema.org/?p=848

Yasir, M. (2021). Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia 9 Tahun: Kajian Pemerolehan Fonologi dan Ujaran. Deiksis, 13(3), 249. https://doi.org/10.30998/deiksis.v13i3.10046
Published
2021-12-31
How to Cite
Hikmah, A. N., Adham, M. J. I., Rosalina, S., & Setiawan, H. (2021). Pemerolehan Bahasa Jawa sebagai Bahasa Pertama Berdasarkan Aspek Fonologi dan Sintaksis. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 4(2), 500-513. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v4i2.1321