PENGARUH BUDAYA LITERASI TERHADAP KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL BAHASA INDONESIA TIPE HOTS SISWA KELAS 3 DI SDN PEJATEN BARAT 08 JAKARTA

  • Irbiani Prijayanti Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Ima Mulyawati Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

Abstract

Students' ability to solve HOTS-type Indonesian questions is still weak. This is due to a literacy culture that has not grown in students and teachers also have not familiarized students with solving HOTS-type questions. The purpose of research in this article to know determine the effect of literacy culture on the ability to solve HOTS-type Indonesian questions in 3rd-grade students at SDN Pejaten Barat 08 Jakarta in the 2022/2023 academic year. This study used quantitative correlational research with a saturated sample of 46 students. The study uses descriptive statistical data analysis techniques and inferential. The results of the research is tcount literacy culture of 3,993 ≥ 1,677 ttable with Sig value. 0.000 < 0.005, and the R-Squared is 0.266 or 26.6%. The concllusion is literacy culture has a significantly positively affects on the ability to solve HOTS-type Indonesian questions in 3rd-grade students at SDN Pejaten Barat 08 Jakarta for the 2022/2023 academic year.

References

Afghani, D. R., Prayitno, H. J., Jayanti, E. D., & Zsa-zsadilla, C. A. (2022). Budaya Literasi Membaca di Perpustakaan untuk Meningkatkan Kompetensi Holistik bagi Siswa Sekolah Dasar, 4(2), 143–152. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v4i2.19185
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Amri, S., & Rochmah, E. (2021). Pengaruh Kemampuan Literasi Membaca Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 13(1), 52–58. https://doi.org/10.17509/eh.v13i1.25916
Aulia, H. R. (2022). Korelasi Antara Literasi Membaca Dengan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada Siswa Smp. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 3(1), 439–444. Retrieved from https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/920
Awwaliyah, R., & Mukhlishina, I. (2022). Pengaruh Budaya Literasi Terhadap Hasil Belajar Materi Ide Pokok Kelas V Di Sekolah Dasar. SEJ (School Education Journal) PGSD FIP UNIMED, 12(1), 57–63. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/
Ismafitri, R., Alfan, M., & Kusumaningrum, S. R. (2022). Karakteristik HOTS ( High Order Thinking Skills ) dan Kaitannya Dengan Kemampuan Literasi Numerasi di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Intervensi Pendidikan, 4(1). Retrieved from http://journal.rekarta.co.id/index.php/jrip/article/view/437/385
Lestari, F. D., Ibrahim, M., Ghufron, S., & Mariati, P. (2021). Pengaruh Budaya Literasi terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5087–5099. Retrieved from https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1436
Lestari, I. D., Listyarini, I., & Artharina, F. P. (2023). Analisis Soal HOTS Bahasa Indonesia Tema Kebersihan dan Kesehatan Diri Kelas I SDN Sambirejo 02. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 4764–4769. Retrieved from https://mail.jptam.org/index.php/jptam/article/view/5988
Muhammad, E. B., Sholichah, A. S., & Aziz, J. A. (2019). Pengaruh Budaya Membaca Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Di Smp Islam Al Syukro Universal Ciputat Tahun 2019. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 332–343. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i2.61
Muttaqin, M. F., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43–54. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.342
Nugroho, R. A. (2018). HOTS (Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi : Konsep, Pembelajaran, Penilaian, dan Soal-soal). (T. Y. Kurniawati, Ed.). Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Nurwahidah, L. S., Kartini, A., & Asiah, L. N. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Pengerjaan Soal Esai Berbasis Hots Pada Hasil Tes Bahasa Indonesia. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 52–67. Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/jurnaldiksa/article/view/22657/10438
Rafiki, R., Abidin, Y., Nurhuda, T., Putra, Y. P., & Sarifudin, A. (2022). Keterampilan membaca pemahaman dalam materi ragam teks berbasis HOTS dalam pembelajaran bahasa Indonesia di SD. Jurnal Pedagogik Indonesia, 1(1), 27–37. Retrieved from https://journal.ksatriacendekiaindonesia.id/index.php/jpi/article/view/5
Rahman, A., Ofianto, O., & Yetferson, R. B. (2019). Pengembangan Instrumen Tes Higher Order Thinking Skills (HOTS) Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia. PAKAR Pendidikan, 17(1), 47–59. https://doi.org/10.24036/pakar.v17i1.8
Rasidi;, Purnamasari, H., & Isman, S. (2022). Pengaruh Budaya Literasi Terhadap Minat Baca Dan Hasil Belajar PPKN Siswa Kelas VIII di MTS Saiful Ulum. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 3(2), 41–48. Retrieved from https://ejurnal.umri.ac.id/index.php/eduteach/article/view/2485
Sari, M. K., Rulviana, V., Suyanti, S., Budiartati, S., & Rodiyatun, R. (2021). Budaya Literasi Sebagai Upaya Pengembangan Karakter pada Siswa di Sekolah Dasar Muhammadiyah Bantul Kota. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(1), 112. https://doi.org/10.30651/else.v5i1.6382
Siswanto & Suyanto. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif Korelasional. (U. Rahayuningsih, Ed.) (Cetakan Pe). Klaten: Bossscript.
Subakti, H., Oktaviani, S., & Anggraini, K. (2021). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Pada Masa Pandemi Covid-19 Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2489–2495. Retrieved from https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1209
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (2nd, Cetakan ed.). Bandung: CV. Alfabeta.
Suparman, U. (2021). Bagaimana Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Peserta Didik (Cetakan pe). Bandar Lampung: Pusaka Media.
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015 | Matematohir. Wordpress (2019). Retrieved from https://matematohir.wordpress.com/2019/12/03/hasil-pisa-indonesia-tahun-2018-turun-dibanding-tahun-2015/
Utami, N. P., & Yanti, P. G. (2022). Pengaruh Program Literasi terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8388–8394. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3825
Published
2023-06-30
How to Cite
Prijayanti, I., & Mulyawati, I. (2023). PENGARUH BUDAYA LITERASI TERHADAP KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL BAHASA INDONESIA TIPE HOTS SISWA KELAS 3 DI SDN PEJATEN BARAT 08 JAKARTA. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 6(1), 200-209. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v6i1.2335