Implementasi Media Flash Card dalam Menanamkan Nilai Karakter Religius pada Pembelajaran Membaca Permulaan Anak Usia Dini

  • Jamiatul Hamidah Universitas Muhammadiyah Banjarmasin
Keywords: flash card media, religious character values, reading the beginning

Abstract

The method of learning to begin with is conducted by Al-Kautsar Kindergarten teachers which are still conventional in nature. This means that the method used is still monotonous, the teacher uses the lecture method with whiteboard media, markers, and erasers. This is not very interesting for beginning reading learning. The purpose of this study was to describe the application of flash card media to instill the value of religious characters in learning to begin reading in early childhood in Al-Kautsar Kindergarten. The method used is classroom action research. The steps taken in this study are planning, implementation and observation, and reflection. The results showed that the flash card media can improve the ability to read early childhood and is effective for instilling the value of religious character education.bjectives. This is because student motivation is a variable that is influenced by various factors.

Author Biography

Jamiatul Hamidah, Universitas Muhammadiyah Banjarmasin

Dosen Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, FKIP Universitas Muhammadiyah Banjarmasin

References

Aswat, H., Basri, M., Kaleppon, M. I., & Sofian, A. (2019). Pembelajaran Menulis Karangan Deskripsi Menggunakan Media Gambar. https://doi.org/10.31227/osf.io/pq324

Bafirman, H.B. (2016). Pembentukan Karakter Siswa. Jakarta: Kencana.

Fadillah, M. & Khorida, L. M. (2014). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Febrianti, S. R. (2019). Perbandingan Pengaruh Model Kooperatif dengan Media Gambar Hidup dan Media Gambar Diam terhadap Penguasaan Jurus Tunggal Baku Tangan Kosong. TEGAR: Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 3(1), 15. doi:10.17509/tegar.v3i1.20410

Hakim, M. N. (2018). Penerapan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Dongeng Siswa Kelas III MIS Darul Ulum Muhammadiyah Bulukumba. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 1(2), 1–16. doi:10.31540/silamparibisa.v1i2.79
Hurlock, E.B. (2005). Perkembangan Anak (Jilid 1). Jakarta: Erlangga.

Ismiyati, I. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu Kata Bergambar pada Anak Kelompok B TK Dharma Wanita Sucen Gemawang Temanggung. Jurnal AUDI, 3(2). doi:10.33061/ad.v3i2.2732

Jamaris, M. 2006. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-Kanak: Pedoman bagi Orang Tua dan Guru. Jakarta: Grasindo.

Mu’arofah. (2018). Implementasi Media Flash Card dalam Mengenal Huruf Hijaiyah di TK Az Zahro Bendil Kepatihan Menganti Gresik. Journal of Islamic Education for Early Childhood (JIEEC), 1(1), http://journal.umg.ac.id/index.php/jieec/article/view/278

Mujiburrahman, M. (2018). Konsep Keluarga Maṣlaḥah Menurut Pengurus Lembaga Kemaslahatan Keluarga Nahdlatul Ulama (LKK NU) Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY). Al-Ahwal: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 10(2), 149. doi:10.14421/ahwal.2017.10203

Noermanzah, N. (2015). Peran Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia dalam Mempertahankan Bahasa Indonesia sebagai Alat Pemersatu Negara Kesatuan Republik Indonesia pada Era Globalisasi. Dalam Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa 2015. Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu, p. 279. http://repository.unib.ac.id/11133/

Noermanzah, N. (2017). A 1.4 Year Old Child Language Acquisition (Case Study on a Bilingual Family). PAROLE: Journal of Linguistics and Education, 5(2), 145-154. https://doi.org/10.14710/parole.v5i2.154

Nurmawati, N. (2016). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin Karya Tere Liye. Diksa : Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 184. doi:10.33369/diksa.v2i2.3459

Puspitasari, A.D., Hafidah, R., & Sujana, Y. (2018). Pengaruh Phonics Method terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok B TK Aisyiyah Bustanul Athfal Kertonatan. Kumara Cenikia, 6(2). https://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/view/35111

Sari, M.H., Susetyo, Noermanzah, Wardhana, D.E.C., Kusumaningsih, D. (2020). Understanding the Level of Students' Reading Comprehension Ability. Universal Journal of Educational Research, 8(5). https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080521

Sekarini, W. (2018). Penggunaan Media Flash Card untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Madrasah Ibtidaiyah Terpadu Muhammadiyah 01 Sukarame. Skripsi. Tersedia: http://repository.radenintan.ac.id/377/1/WINING%20SEKARINI.pdf. Diakses tanggal 29 November 2019.

Solahuddin. (2005). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Tinggi.

Sutarmin, S., Zuchdi, D., & Suardiman, S. P. (2014). Penanaman Nilai-Nilai Dasar Humanis Religius Anak Usia Dini Keluarga Perkotaan di TK Islam Terpadu. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(2). doi:10.21831/jppfa.v2i2.2656
Published
2020-06-05
How to Cite
Hamidah, J. (2020). Implementasi Media Flash Card dalam Menanamkan Nilai Karakter Religius pada Pembelajaran Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 3(1), 1-14. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v3i1.751