Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Kontekstual pada Materi Menulis Teks Persuasi Kelas VIII SMP Ar-Risalah Lubuklinggau

  • Rika Saputri STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Satinem Satinem STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Sri Murti STKIP PGRI Lubuklinggau
Keywords: development, student worksheets, writing persuasive texts, contextual based

Abstract

Student worksheets (LKS) especially in writing persuasion text material used by teachers are still oriented to the text so students have difficulty understanding the material contextually. For this reason, this study aims to develop worksheets for writing contextual persuasion texts based on students of Class VIII at SMP Ar-Risalah Lubuklinggau. This research is a type of Research and Development (R&D) research using the Dick & Carey model. Data collection techniques using interview techniques, questionnaires, and tests. Data analysis techniques for effectiveness testing using SPSS version 20. The results of the study show that LKS writes contextual persuasion text based on Students of Class VIII at SMP Ar-Risalah Lubuklinggau which are developed valid, practical, and effective so that it is appropriate to be used by Indonesian language teachers as one of the teaching materials to achieve the objectives learning to write persuasive texts. Then, the results of the product effectiveness test showed that the use of LKS writing contextual persuasion text writing was able to improve students' persuasion writing skills.

Author Biographies

Rika Saputri, STKIP PGRI Lubuklinggau

Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, STKIP PGRI Lubuklinggau

Satinem Satinem, STKIP PGRI Lubuklinggau

Dosen Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, STKIP PGRI Lubuklinggau

Sri Murti, STKIP PGRI Lubuklinggau

Dosen Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, STKIP PGRI Lubuklinggau

References

Abdullah, N. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf Persuasif melalui Pola Latihan Berjenjang. Mabasan, 6(1), 1–2. doi:10.26499/mab.v6i1.217

Agustin, I. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa Tuna Rungu di SDN Inklusi. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 37-38. doi:10.30651/else.v3i1.2460

Amrolani, A., Muslihah, N. N., & Noermanzah, N. (2014). Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi melalui Teknik Imajinasi Siswa Kelas IV SD Negeri 51 Lubuklinggau. Jurnal Perspektif Pendidikan, 8(1), 1-2.

Astuti, M. T. (2019). Yuk, Ungkap Idemu melalui Teks Persuasi Hingga Teks Tanggapan. Depok: PT. Duta.

Awalludin, A. (2018). Efektivitas Model Decision Making dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Persuasif Siswa Kelas X SMK Trisakti Baturaja. Jurnal Bindo Sastra, 2(1), 159. doi:10.32502/jbs.v2i1.923

Bomasati, A. (2019). Pengembangan LKPD Menulis Teks Persuasif Menggunakan Video untuk Siswa SMP KELAS VIII. Tesis, Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP, Universitas Lampung, http://digilib.unila.ac.id/59430/3/TESIS%20TANPA%20BAB%20PEMBAHASAN.pdf

Daryanto, & Dwicahyono, A. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran: Silabus, RPP, PHB, Bahan Ajar. Yogyakarta: Gava Media.

Fannie, R. D., dan Rohati. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis PEO (Predict, Observe, Explain) pada Materi Program Linier Kelas XII SMA. Jurnal Sainmatika, 8 (1), 96-109.

Haikal, A. D., Harjito, & Umaya, N. M. (2018). Pemuatan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Menulis Naskah Drama Satu Babak Berbasis Kontekstual sebagai Pengembangan Bahan Ajar Untuk Siswa SMP di Kota Semarang. Teks, 3(1), 1-2. doi:10.26877/teks.v3i1.2779

Hidayati, F. H., & dkk. (2019). Hubungan Penguasaan Kalimat Efektif dan Kecerdasan Interpersonal dengan Keterampilan Menulis Teks Persuasi Siswa Kelas VIII SMPN 26 Kota Tangerang. Jurnal Membaca , 4(2), 85-94.

Karto, Suhartono, Susetyo, Noermanzah, Maisarah, I. (2019). The Differences Ability in Writing Descriptive Texts by Using Chain Writing and Conventional Methods. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(10), 2718.

Noermanzah, N. (2015). Peran Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia dalam Mempertahankan Bahasa Indonesia sebagai Alat Pemersatu Negara Kesatuan Republik Indonesia pada Era Globalisasi. Dalam Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa 2015. Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu, p. 277. http://repository.unib.ac.id/11133/

Noermanzah, N., Emzir, E., & Lustyantie, N. (2017). Variety of Rhetorics in Political Speech President of the Republic of Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono and Joko Widodo in Educational Field. Humanus, 16(2), 222-223. doi:10.24036/humanus.v16i2.8103

Nugroho, A., Lazuardi, D. R., & Murti, S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar LKS Menulis Pantun Berbasis Kearifan Lokal Siswa Kelas VII SMP Xaverius Tugumulyo. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(1), 2. doi:10.22219/kembara.vol5.no1.1-12

Puspita, A. M. I., & Purwo, S. (2019). Pengaruh Bahan Ajar Berbasis Literasi Dengan Pendekatan Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(1), 2 doi:10.15575/al-aulad.v2i1.4426

Sukmadinata, N. S. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran Kompetensi. Bandung: PT. Refika Aditama.

Tegeh, I., dkk. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Published
2020-06-30
How to Cite
Saputri, R., Satinem, S., & Murti, S. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Kontekstual pada Materi Menulis Teks Persuasi Kelas VIII SMP Ar-Risalah Lubuklinggau. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 3(1), 124-135. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v3i1.933