Peningkatan Kemampuan Menulis Paragraf Deduktif dan Induktif dengan Menggunakan Model Picture and Picture di Kelas X Program IPS SMA Negeri 1 Kepahiang
Abstract
The purpose of this study was to determine the increase in the ability to write deductive and inductive paragraphs in class X IPS 4 students of SMA Negeri 1 Kepahiang 2018/2019 academic year by using the learning model of the type of picture and picture. The research method used is the classroom action research method. This research was conducted in two cycles. Each cycle consists of four steps: planning, implementing, observing, and reflecting. Data collection techniques using test, observation, and documentation techniques. Data analysis techniques by analyzing test data, analyzing teacher and student observation data, analyzing learning documentation, and testing the action hypothesis. Test the validity of the data using triangulation of data sources. The application of the picture and picture type learning model can improve students' understanding and motivation in doing the steps of writing paragraphs so that students are able to write deductive and inductive paragraphs. An increase in the average value of the ability to write deductive and inductive paragraphs by 10.91 points from cycle 1 to cycle 2, namely the average value in cycle 1 of 66.12 increased to 77.03 in cycle 2. For that reason, the learning model of the picture and picture type can used by Indonesian teachers to provide motivation and understanding to students in developing paragraph writing skills.
References
Chaer, A. (2007). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Elisah, E. (2015). Peningkatan Kemampuan Bernegosiasi Lisan Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Genre Pedagogi Siswa Kelas Xi Tkj Smk Negeri 1 Selupu Rejang Kabupaten Rejang Lebong. Diksa : Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 81–94. doi:10.33369/diksa.v1i2.3182
Hidayat, F. (2020). What do Students Really Think about Using Google Docs in Writing Class? Journal of English Education and Teaching, 4(2), 184–185. doi:10.33369/jeet.4.2.184-194
Karto, Suhartono, Susetyo, Noermanzah, Maisarah, I. (2019). The Differences Ability in Writing Descriptive Texts by Using Chain Writing and Conventional Methods. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(10), 2718.
Mustaqim, A. H. (2018). Komunikasi Sastra pada Puisi Selamat Tahun Baru Kawan Karya Mustofa Bisri. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 1(2), doi:10.31540/silamparibisa.v1i2.139
Noermanzah, N. (2015). Peran Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia dalam Mempertahankan Bahasa Indonesia sebagai Alat Pemersatu Negara Kesatuan Republik Indonesia pada Era Globalisasi. Dalam Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa 2015. Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu, h. 274. http://repository.unib.ac.id/11133/
Noermanzah, N. (2019). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra, Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 307, https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/11151/5537
Noermanzah, N., Abid, S., & Aprika, E. (2018). Pengaruh Teknik Send a Problem terhadap Kemampuan Menulis Daftar Pustaka Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 172. doi:10.31539/kibasp.v1i2.273
Puspita, H. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Paragraf Deskriptif Siswa Kelas X SMA Negeri 02 Bengkulu Tengah dengan Menggunakan Metode Menulis Berantai (Estafet Writing). Diksa : Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 157–158. doi:10.33369/diksa.v2i2.3456
Samaya, D. (2019). Interaksi Pembelajaran Menulis Paragraf Deduktif pada Mahasiswa FKIP Universitas Tridinanti Palembang. UNDAS: Jurnal Hasil Penelitian Bahasa dan Sastra, 15(1), 78. doi:10.26499/und.v15i1.1417
Sanjaya, W. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Fajar Mandiri.
Siregar, N. S., & Lubis, F. (2017). Hubungan Kemampuan Membedakan Paragraf Deduktif dan Paragraf Induktif dengan Kemampuan Menulis Berita Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Muhammadiyah 1 Medan Tahun Pembelajaran 2016/2017. Basastra, 6(3), 159. doi:10.24114/bss.v6i3.7817
Sudjana, R. (2007). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru.
Sukardi. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Suladi. (2014). Seri Penyuluhan Bahasa Indonesia: Paragraf. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.
Suparno. (2007). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka pelajar.
Susdiana, B. E. (2017). Menulis Teks Eksplanasi Menggunakan Metode Picture and Picture pada Siswa Kelas VII SMP. CENDEKIA: Journal of Education and Teaching, 11(1), 4. doi:10.30957/cendekia.v11i1.247
Susetyo. (2015). Penelitian Kuantitatif dan Penelitian Tindakan Kelas. Bengkulu: FKIP UNIB Press.
Yusuf, M. (2007). Keterampilan Menulis Dasar. Jakarta: Universitas Terbuka.