ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS PADA PESERTA DIDIK KELAS X SMK NEGERI 7 PALEMBANG
Abstract
This study aims to find out the mathematical critical thinking ability of students of class X SMK Negeri 7 Palembang. The sample of 32 students in class X Motorcycle Engineering 1. Data collection techniques using test questions in the form of description of linear equation system material two variables as much as 3 points. The results showed that in the ability indicators provide a simple explanation of 78.47% categorized as high, basic skill building indicators of 94.44% are categorized very high, indicators make further explanations of 90.27% categorized very high, indicators set strategies and tactics by 58.68% categorized moderately, and indicators concluded at 27.08% categorized as low. Meanwhile, the average mathematical critical thinking ability of learners was 73.81% in the high category.
References
Arikunto, S. 2018. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Ed.2. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. 2014. Prosedur Penelitian . Jakarta: Rineka Cipta.
Fisher, A. 2017. Berpikir Kritis Sebuah Pengantar. Jakarta: Erlangga.
Junaidi. 2017. “Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa dengan Menggunakan Garded Response Models Di SMA Negeri 1 SAKTI.” Prodi Pendidikan Matematika, Vol 4 No1. Aceh: Univeristas Jabal Ghafur Sigli.
Karim & Normaya. 2015. Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Jucama di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 3 No.1.
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Leicester, Mal & Taylor, Denise. 2010. Critical Thingking Across the Curriculum. New York: McGraw-Hill Open University Press.
Nugraha, W. S. 2018. “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep IPA siswa SD dengan Menggunakan Model.” Probelm Based learning. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, Vol, 10 No 2.
Pandra, V. (2016). Efektivitas Pembelajaran Problem Solving Dalam Pembelajaran Teorema Phytagoras Kelas VIII SMP Negeri 2 Lubuklinggau. Jurnal Perspektif Pendidikan, 10(2), 59-70.
Paradesa, R. 2015. “Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa Melalui Pendekatan Kontruktivisme Pada Matakuliah Matematika Keuangan.” Jurnal pendidikan Matematika JPM RAFA, Vol 1, No 2.
Permanasari, V., Sugiarto, B., & Kurniawati, I. 2013. “Efektivitas Pendekatan Pembelajaran Open Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Matematis Siswa pada Materi Trigonometri Ditinjau dari Kreativitas Belajar Matematika Siswa.” Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 1, No 1.
Pertiwi, W. 2018. "Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik SMK pada Materi Matriks." Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol 2, No 4.
Ridho, S., Ruwiyatun., Subali, B., & Marwoto, P. 2019. "Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pokok Bahasan Klasifikasi Materi dan Perubahannya." Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol 6, No 1.
Siswono, T. Y. 2018. Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah Fokus pada Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif. Surabaya: PT. Remaja Rosdakarya.
Sukarno. 2017. Modul Profesi Kependidikan. Palembang: Universitas PGRI Palembang.
Supriadi, D., Mardiyana, & Subanti, S. 2015. "Analisis Proses Berpikir Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah Polya Ditinjau dari Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VIII SMP Al Azhar Syifa Budi Tahun Pelajaran 2013/2014." Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, Vol 3, No 2.
Widiantari, Ni Kt. Maha Putri., Suarjana, I Md., Kusmariyanti, Nym. 2016. "Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV dalam Pembelajaran Matematika." e-Journal PGSD Univeritas Pendidikan Ganesha, Vol 4, No 1.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work by Journal of Mathematics Science and Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.