PENGARUH PENDEKATAN PMRI DENGAN MENGGUNAKAN METOE KOLABORATIF TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMP NEGERI 13 LUBUKLINGGAU

  • Lia Puspita Sari Universitas PGRI Silampari, Indonesia
  • Anna Fauziah Universitas PGRI Silampari, Indonesia
  • Dodik Mulyono Universitas PGRI Silampari, Indonesia
Keywords: PMRI Approach, Collaborative, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine whether there is an effect of the PMRI learning model and approach using collaborative methods on the learning outcomes of class VIII students of SMP Negeri 13 Kota Lubuklinggau. This type of research was used in the form of a true experimental design with a pre-test-post-test control qroup design. The sampling technique is done by random or random. The instrument used is a description test. Data analysis techniques in this study used prerequisite tests in the form of normality and homogeneity tests and hypothesis testing using the t-test. The results of the study show that there is a significant influence on the use of the PMRI approach using collaborative methods on student learning outcomes in class VIII SMP Negeri 13 Lubuklinggau City. This is evidenced by the results of the t-test with a significance level of 5%, diperoleh  >  (6,99 > 1,67). so it can be concluded that there is a significant influence of the PMRI approach learning model using collaborative methods on the mathematics learning outcomes of Grade VIII students of SMP Negeri 13 Kota Lubuklinggau for the 2022/2023 Academic Year. The average score of students' mathematics learning outcomes after being treated in the experimental class was 71.21 and the control class was 35.97.

References

Aledya, V. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa. May, 0–7.

Apriwiyani, H., & Sunardi, S. (2018). Proses Berpikir Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Berpikir Tingkat Tinggi Materi Bangun Datar Selama Pembelajaran Kolaboratif Di Mts Satu Atap Silo. KadikmA, 9(1), 33-40.

Azhari, H., Fauziah, A., & Yulianti, Y. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Tentang Faktor Persekutuan Terbesar (Fpb) Melalui Metode Kerja Kelompok (Ptk Di Kelas V Sd Negeri Tambahasri). Jurnal Perspektif Pendidikan, 8(2), 93-102.

Faot, M. M., & Amin, S. M. (2020). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume, 9(1).

Fauziah, A., & Putri, R. I. I. (2017, December). Primary school student teachers’ perception to Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) instruction. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 943, No. 1, p. 012044). IOP Publishing.

Fauziah, A., & Putri, I. I. R. Zulkardi., & Somakim.(2020). Pembelajaran PMRI Melalui Lesson Study. Palembang: Bening Media Publishing, 1-10.

Fauziah, A., & Putri, R. I. I. (2021). Pembelajaran PMRI Melalui Lesson Study. Bening Media Publishing.

Khoiriyah, A. (2016). Pembelajaran kolaboratif pada matematika untuk membentuk karakter generasi. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(1), 13-22.

Laila, S., Fauziah, A., & Rani Refianti, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Lubuklinggau Tahun Pelajaran.

Manizar, E. (2015). Peran guru sebagai motivator dalam belajar. Tadrib, 1(2), 204-222.

Masni, H. (2017). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 34-45.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Putra, H. D., & Purwasih, R. (2015). Meningkatkan prestasi belajar dan keaktifan mahasiswa melalui project based learning. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 2(2), 128-136.

Putri, R. I. I., Dolk, M., & Zulkardi, Z. (2015). Professional development of PMRI teachers for introducing social norms. Journal on Mathematics Education, 6(1), 11-19.

Sa’adah, I. P., Fauziah, A., & Luthfiana, M. Pengaruh Pembelajaran Aktif Tipe Team Quiz Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Smp Negeri 3 Lubuklinggau.

Setiawan, M. A. (2017). Belajar dan pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia.

Siahaan, Friska B. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Aktif Tipe Team Quiz terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Suluh Pendidikan, FKIP-UHN, 1, (1), 35-45.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualititatif dan R&D. Bandung:Alfabeta. Hal. 116

Sugiyono, S. (2018). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung.

Supardi, U. S. (2012). Pengaruh pembelajaran matematika realistik terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari motivasi belajar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(2).

Yuliana. 2015. “Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VI SD Negeri 11 Lubuklinggu Tahun Pembelajaran 2014/2015”. Artikel Ilmiah (STKIP- PGRI) Lubuklinggu. Hal 1-12.

Yusuf, B. B. (2017). Konsep dan indikator pembelajaran efektif. Jurnal kajian pembelajaran dan keilmuan, 1(2), 13-20.
Published
2023-06-30
How to Cite
Sari, L., Fauziah, A., & Mulyono, D. (2023). PENGARUH PENDEKATAN PMRI DENGAN MENGGUNAKAN METOE KOLABORATIF TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMP NEGERI 13 LUBUKLINGGAU. JOURNAL of MATHEMATICS SCIENCE and EDUCATION, 5(2), 120 -132. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v5i2.2558