KEVALIDAN MODUL AJAR MATEMATIKA BERBASIS SENI VISUAL GEOMETRI UNTUK MENINGKAATKAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA SEKOLAH DASAR DI KABUPATEN REJANG LEBONG

  • Novianti Mandasari Universitas PGRI Silampari
  • R. Angga Bagus Kusnanto Universitas PGRI Silampari
Keywords: Valid, Modul Ajar Matematika, Seni Visual Geometri, Penalaran Matematis

Abstract

This study aims to produce mathematics teaching modules based on visual arts geometry to improve the mathematical reasoning skills of Rejang lebong district elementary school students that are valid. The research method used is development research with a 4D development model, which consists of Difine, Design, Development and Desimate stages. The instrument used to answer the research objectives is in the form of a validity questionnaire, consisting of a linguist questionnaire, a material expert questionnaire, and a media expert questionnaire. The data in this study were analyzed using the Aiken V formula.  Based on the results of the validity analysis of the three experts, an average value of 0.913 was obtained which was included in the interpretation category of Aiken's validity included in category V > 0.80 with very high information or can be said to be valid.

References

Amir, A. (2015). Mengungkap Seni Bermatematika dalam Pembelajaran. Suska Journal of mathematics Education. 1(1), 60-76.

Ariati, C., & Juandi, D. (2022). Kemampuan Penalaran Matematis. LEMMA. 8(2), 61-75.

Azwar, .S. (2015). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bachri, B. (2010). Meyakinkan Vliditas Data Melalui Triangulasi pada Penelitian Kantitatif. Jurnal Teknologi Pendidikan. 10(1), 46-62.

Dini, T, A. (2020). Paradigma Pendidikan Seni untuk Kehidupan Anak. Jurnal Imajinasi. 14(1), 49-56.

Donna, R., Egok, S,A., & Febriandi, R., (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powtoon Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar.Jurnal Basicedu, 5 (5), 3799-3813.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan Research and Development. Malang: Literasi Nusantara

Fajri & Tufiqurahman. (2017). Pengembangan Buku Ajar Menggunakan Model 4D Dalam Peningkatan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal JPII. 2 (1), 1-15.

Konita, M., Asikin, M., & Asih, T. S. N. (2019). Kemampuan Penalaran Matematis dalam Model CORE. PRISMA 2 : 611-615. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Kurnia Putri, D., Sulianto, J., & Azizah, M. (2019). Kemampuan Penalaran Matematis ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah. Internasional Journal of Elementry Education. 3(3), 351.

Mariyam & Wahyuni, R. (2016). Mengembangkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Melalui Problem Centerd Learning Pada Materi Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia (JPMI). 1(2), 74-80.

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Tarbawi. 5(2), 130-138.

Mentari, S., Hasibuan,L.R., & Safitri, I. (2018). Pengaruh Pembelajaran Problem posing Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa kelas VIII SMP N 2 Na.Ix-X Sumberjo. SIGMA. 4(1), 1-9.

Novia, C. E., Wahyuni, R., & Husna, N. (2017). Efektivitas Model Problem Posing Untuk meningkatkan Penalaran Matematis Siswa Pada Materi Teorema Phytagoras Kelas VIII SMP N 12 Singkawang. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia. 2(2), 78-83.

Purboningsih, D. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Guided Discovery Pada Materi Barisan dan Deret. Prosiding seminar nasioanal dan pendidikan Matematia.: 467-474. Yogyakarta: UNY.

Royana, Y., Adha, I. & Refianti, R. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Ikon Kota Lubuklinggau. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education.4 (1), 118-125

Salmina, M., & Nisa, S. K. (2018). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Berdasarkan Gander Pada Materi Geometri. Jurnal Nurmeracy. 5(1), 41-48.

Septia, R. A., Mandasari, N., & Kusnanto, R. A. B. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Search Solve Create Share (SSCS) Pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Negeri 41 Lubuklinggau. Jurnal Binagogik, 10(2), 283-290.

Sugiyono.(2019). In Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif dan R & D (p. 394). Bandung : Alfabeta

Sumartini, T. (2015). Peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Jurnal Pendidikan Matematika. 5 (1).

Tatiriah, Cahyono, & Kadir. (2017). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematik dan Self Efficacy Siswa SMA Melalui Penerapan Pendekatan Problem Posing. Jurnal Pendidikan Matematika. 8(2), 129-139.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan(KTSP). Jakarta: PT Bumi Aksara

Ulfa, L., Friansyah, D., & Hajani, J.T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif Pada Materi Peredaran Darah Kelas V SDN Rejosari.Journal of Elemantary School (JOES). 4(2), 106-118.
Published
2023-06-30
How to Cite
Mandasari, N., & Kusnanto, R. A. (2023). KEVALIDAN MODUL AJAR MATEMATIKA BERBASIS SENI VISUAL GEOMETRI UNTUK MENINGKAATKAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA SEKOLAH DASAR DI KABUPATEN REJANG LEBONG. JOURNAL of MATHEMATICS SCIENCE and EDUCATION, 5(2), 79-89. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v5i2.2581