Penerapan Metode Bermain Kartu Kata untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SDN 1 Limboto
Abstract
Abstract
The study aims to improve the initial reading skills of SDN 1 Limboto 1st graders through the word card method. This study used the Classroom Action Research (CAR) method. The steps that will be performed in this PTK are in the form of a continuous loop. In this step, the researcher used the John Elliot model using two cycles. The research method is qualitative. The research project used consisted of 4 stages, namely: plan, implement, observe and reflect. This survey will be conducted in SD Negeri 1 Limboto, Kayubulan Village, Limboto District, Gorontalo District, Gorontalo Province. The subjects of this research were 1st year students, totaling 20 students. Data collection in this study includes observation techniques, interviews and documentation. Data analysis was performed in three steps: reduction, data description and conclusion. The results showed that the results of learning to read before action did not reach the goal of success. The percentage of obtaining the results of the initial reading before the action (pre-action) reached only 58.93%. After the action in cycle I, the results showed an increase with a percentage of 62.5%. In addition, cycle II showed a significant increase with a percentage of 78.57%. Therefore, the application of the word card game method can improve early reading skills in 1st grade SDN 1 Limboto.
Keywords: card game, reading skills, 1st year students
References
Bachtiar S. Bachri. 2005. Pengembangan Kegiatan Bercerita di Taman Kanak-kanak, Teknik dan Prosedurnya. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.
Brown, H. Doughlas. 2001. Teaching by Principles. New Jersey: Prentice Hall Regents.
Clark, H. H. and Clark, Eve H. 1987. Psychology and Language: An Introduction to Psycholinguisticts. (New York: Harcourt Brace Jovanivich, Inc.
Dardjowidjojo, S. (2005). Psikolinguistik (Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia). Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Finoza, L. 2013. Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Diksi Insan.
Grellet, Francoise. 1991. Developing Reading Skills: Practical Guide to Reading Comprehension Exercises. Cambridge University Press.
Keraf, Gorys. 2010. Argumentasi dan Narasi. Jakarta. Gramedia.
Mackey, William. 1965. Language Teaching Analysis. London: Longman Group, Ltd.
Morrison, George S. (2012). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini(PAUD) (Penerjemah: Suci Romadhona & Apri Widiastuti). Jakarta: PT INDEKS.
Muh. Nur Mustakim. 2005. Peranan Cerita dalam Pembentukan Perkembangan Anak TK. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.
Mujiyanto, Yant, dkk. 2000. Puspa Ragam Bahasa Indonesia. Surakarta: UNS Press.
Dhieni, Nurbiana, dkk. 2005. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.
Oktarina, Yulia dan Subhanadri. 2017. “Pengaruh Membaca Cepat Terhadap Tingkat Pemahaman Bacaan (Studi Kajian Literatur dan Penerapan bagi Mahasiswa STKIP Muhammadiyah Muara Bungo)”. Inovasi Pendidikan Vol. II. No. 18, November 2017
Prabawati, Istina. 2013. “Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Permainan Kartu Huruf di Kelompok B Tk Aisyiyah Bustanul Athfal Koripan Poncosari Srandakan Bantul”. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Prihatin, Slamet. 2014. “Meningkatkan Kemampuan Membaca Awal dengan Permainan Kartu Huruf pada Anak Kelompok B di TKIT Lentera Hati Wedi Klaten Tahun Ajaran 2012-2013”. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Rahim, Farida. 2007. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara
Salam. 2018. Membaca Komprehensif Strategi Pemahaman Bacaan. Ideas Publishing: Gorontalo.
Santrock, John W. (1995). Life-Span Development.(Penerjemah: Achmad Chusairi dan Juda Damanik). Jakarta: Erlangga.
Seefeldt, Carol & Barbara A. Wasik. (2008). Pendidikan Anak Usia Dini (Penerjemah: Pius Nasar). Jakarta: PT Indeks.
Semi, M. Atar. 2003. Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya.
Slamet Suyanto. (2005). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas.
Sobri. 2017. “Strategi Belajar SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) dalam Upaya Peningkatan Pemahaman Bacaan Siswa”. Journal of Language learning and Research (JOLLAR) 2017, Vol. 1(1) 57-75.
Soedarso. 2005. Speed Reading: Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sudarno, Sugiyanto, dan Sukamto. 200). ”Metode Membaca SQ3R dan Pemanfaatan Sumber Belajar Pengaruhnya terhadap Kreativitas Siswa.” Jurnal Teknologi Pendidikan. Volume (2) No. 03 Maret 2004, halaman 128-145
Sukaesi, Yanti dan Lely Halimah. “Metode Bermain Kartu Kata Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Pra Membaca pada Anak Taman Kanak-Kanak”.
Tarigan, H.G. 1979. Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa.
Utari, Rr., P., N. 2014. “Studi Kemampuan Menceritakan Kembali Isi Cerita Pada Anak Kelompok A di Gugus 2 Kecamatan Kretek Bantul”. Skripsi. FIP. UNY.
Zuchdi, Darmiyati. 2007. Strategi Meningkatkan Kemampuan Membaca: Peningkatan Komprehensi. Yogyakarta: UNY Press.