Analisis Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Kelas X IPA di SMA Negeri 1 Manokwari melalui Pembelajaran Online

  • Dian Novitasari Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Papua, Provinsi Papua Barat, Indonesia
  • Sri Wahyu Widyaningsih Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Papua, Provinsi Papua Barat, Indonesia
  • Sri Rosepda Br. Sebayang Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Papua, Provinsi Papua Barat, Indonesia

Abstract

This study aims to analyze student’s understanding of the physical concepts in class X IPA SMA Negeri 1 Manokwari through the online learning. The research method used is a survey method using a test instrument. The sampling technique used was purposive sampling with the test sample was 66 students from the first 2 classes who completed the material and the research sample was 219 students from  the other 7 classes. The instrument used in this study was a test of understanding the concept of physics which was made and arranged by paying attention to the cognitive process of understanding the concept which consisted of 17 valid questions. The results of the analysis showed that the student’s ability to understand the physics concepts of class X IPA at SMA Negeri 1 Manokwari on Newton’s law material about straight motion were divided into five categories. The very high category was 4%, the high category was 20%, the moderate category was 39%, the low category was 25% and the very low category was 12%. The most visible understanding of the physics concepts is the cognitive process of interpreting with a percentage of very high and high ability students of 57,1%.

 

References

Arnesi, N., & Hamid, A. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Online-Offline dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(1).

Apriyani, N., Ariani, T., & Arini, W. (2020). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Discovery Learning pada Materi Fluida Statis Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2019/2020. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 2(1), 41-54.

Azizah, Z., Taqwa, M. R. A., & Assalam, I. T. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Menggunakan Instrumen Berbantukan Quizizz. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 8(2), 1-11.

Depdiknas. 2003. Undang-Undang No. 20 Bab 1 Pasal 1 Ayat 1. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.

Fajar, A. P., Kodirun, Suhar, & Arapu, L. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229–239.

Hermawanto, Kusairi, S., & Wartono. (2013). Pengaruh Blended Learning terhadap Penguasaan Konsep dan Penalaran Fisika Peserta Didik Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(57), 67–76.

Irwandani, & Rofiah, S. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Pokok Bahasan Bunyi Peserta Didik MTS Al-Hikmah Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 04(2), 165–177.

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Chi Hyun, C., & Putri, R. S. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Journal of Education, Psychology and Counseling.

Sari, W. P., Suyanto, E., & Suana, W. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Vektor pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 06(2), 159–168.

Setiawan, A. R. (2020). Lembar Kegiatan Literasi Saintifik untuk Pembelajaran Jarak Jauh Topik Penyakit Coronavirus 2019 (Covid-19). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 28–36.

Tsabit, D., Amalia, A. R., & Maulana, L. H. (2020). Analisis Pemahaman Konsep IPS Materi Kegiatan Ekonomi Menggunakan Video Pembelajaran IPS Sistem Daring di Kelas VI.3 SDN Pakujajar CBM. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, V(1).

Waryanto, N. H. (2006). On-line Learning Sebagai Salah Satu Inovasi Pembelajaran. Pythagoras: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 10–23.

Yana, A. U., Antasari, L., & Kurniawan, B. R. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Gelombang Mekanik Melalui Aplikasi
Online Quizizz. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(2017), 143–152.

Yunita, & Nana. (2020). Pengunaan Model Pembelajaran POE2WE dengan Bantuan aplikasi Zenius Education untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran Fisika.
Published
2021-06-19