Pengembangan E-Modul Praktikum Fisika Berbasis Inkuiri pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke untuk Siswa SMA/SMK
Abstract
Utilization of Technology and Information must be optimized properly in learning, one of which is used to develop teaching materials. The aim of the research is to develop an inquiry-based physics-based E-module on elasticity and Hooke's law. The method used is Research and Development (R&D). The development procedure uses a 4D model consisting of Define, Design, Develop and Disseminate. The instrument used is a validation sheet and product practicality in the form of a questionnaire. The location for testing this E-module product is at SMK Nurul Huda Sukaraja with a sample of 20 students from class XI Multimedia. The results of the feasibility test from experts (media and materials) are very valid with a percentage gain of 83.7%. The results of the small-scale e-module practicality test results obtained a percentage of 95.69%, the large-scale e-module practicality test results obtained a percentage of 95.38% with very practical criteria. Thus the physics practicum e-module developed is feasible and practical to be used as teaching material for high school/vocational high school physics practicum learning.
References
Ariani, T. (2019). Efektivitas Bahan Ajar Fisika berbasis Scientific Materi Termodinamika. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 6(1), 45-55.
Astuti, Y., & Setiawan, B. (2013). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) berbasis pendekatan inkuiri terbimbing dalam pembelajaran kooperatif pada materi kalor. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 88–92. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2515
Bruck, L. B., Bretz, S. L., & Towns, M. H. (2008). Characterizing the Level of Inquiry in the Undergraduate Laboratory. Journal of College Science Teaching, 38(1), 52–58.
Cheva, V. K., & Zainul, R. (2019). Pengembangan E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Sifat Keperiodikan Unsur Untuk Sma/Ma Kelas X. EduKimia, 1(1), 28–36. https://doi.org/10.24036/ekj.v1i1.104077
Dwi Lestari, H., & Putu Parmiti, D. P. P. (2020). Pengembangan E-Modul Ipa Bermuatan Tes Online Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Journal of Education Technology, 4(1), 73. https://doi.org/10.23887/jet.v4i1.24095
Harefa, D. P., & Gumay, O. P. U. (2021). Pengembangan Buku Ajar Fisika Berbasis Problem Based Learning pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.31540/sjpif.v3i1.1044
Haspen, C. D. T., & Festiyed. (2019). Meta-Analisis Pengembangan E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2), 180–187.
Haspen, C. D. T., Syafriani, S., & Ramli, R. (2021). Validitas E-Modul Fisika SMA Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Etnosains untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 5(1), 95–101. https://doi.org/10.24036/jep/vol5-iss1/548
JH, T. S. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Web Untuk Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Pengetahuan Fisika Pada Materi Listrik Statis Dan Dinamis Sma. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 3(2), 51. https://doi.org/10.17509/wapfi.v3i2.13731
Mahardika, I. K., Rofiqoh, A., & Supeno. (2019). Model Inkuiri Untuk Meningatkan Kemampuan Representasi Verbal Dan Matematis Pada Pembelajaran Fisika Di Sma. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2), 77–85.
Maryam, M., Kusmiyati, K., Merta, I. W., & Artayasa, I. P. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pijar Mipa, 15(3), 206–213. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i3.1355
Mayanty, S., Astra, I. M., & Rustana, C. E. (2018). Pengembangan e-modul fisika berbasis problem based learning ( pbl ) untuk meningkatkan keterampilan proses sains siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Quantum, 25, 1–13.
Mulya, E. P., Putra, A., & Nurhayati. (2017). Pembuatan E-Modul Berbasis Inkuiri Terstruktur pada Materi Gerak dan Gaya untuk Pembelajaran IPA Kelas VII SMP/MTs. Pillar of Physics Education, 9(April), 169–176.
Pramudyawan, M. T. S., Doyan, A., & ’Ardhuha, J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Kit Alat Percobaan Usaha dan Energi terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta didik. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 40–44. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.290
Putri, I. T., Aminoto, T., & Pujaningsih, F. B. (2020). Pengembangan E-Modul Fisika Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Teori Kinetik Gas. EduFisika, 5(01), 52–62. https://doi.org/10.22437/edufisika.v5i01.7725
Saputra, B. E., Pathoni, H., & Kurniawan, D. A. (2020). Pengembangan E-Modul Fisika Berbasis Multirepresentasi Pada Materi Gerak Lurus. EduFisika, 5(01), 39–44. https://doi.org/10.22437/edufisika.v5i01.8843
Sudarsana, W., Sarwanto, S., & Marzuki, A. (2021). Pengembangan E-Modul Fisika Berbasis Discovery Learning Terintegrasi Website Sebagai Alternatif Pembelajaran Akibat Pandemi Covid 19. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 3(2), 65–71. https://doi.org/10.29100/eduproxima.v3i2.2085
Sulistiyono, S. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri TerbiSulistiyono, S. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Dan Pemahaman Konsep Fisika Siswa Ma
Riyadhus Solihin. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 10(2), 61. h. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 10(2), 61.
Syafutri, E., Widodo, W., & Pramudya, Y. (2019, November). Pengembangan e-modul fisika interaktif pada materi fluida dinamis menggunakan pendekatan SETS (Science, Environment, Technology, Society). In Prosiding seminar nasional pendidikan mipa dan teknologi II (Vol. 1, No. 1, pp. 330-340).
Syahiddah, D. S., A.P, P. D., & Supriadi, B. (2021). Pengembangan E-Modul Fisika Berbasis STEM ( Science , Technology , Engineering , and Mathematics ) Pada Materi Bunyi. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika, 2(1), 1–8.
Thiagarajan, S., Semmel, S. D., & Semmel, I. M. (1976). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. Journal of School Psychology, 14(1), 75. https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2