Analisis Metakognitif Dalam Memecahkan Masalah Pada Materi Hukum Termodinamika Kelas XI SMAN 1 Tambang

  • Catharine Miranda Universitas Riau
  • Muhammad Nasir Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Riau, Riau, Indonesia
  • M. Rahmad Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Riau, Riau, Indonesia

Abstract

Metacognitive is the ability that a student has how measures or control his mindset, knowledge about his knowledge, and skills to analyze the product and learning outcomes. If students have good metacognitive, it will be more effective to select and find important information to solve problems than students who don’t have metacognitive. Swartz and Perkins divide the metacognitive level into 4 parts, namely tacit use, aware use, strategic use, and reflective use. This study aims to describe the metacognitive levels of students who have high, medium and low abilities in solving problems in the Law of Thermodynamics material. This research was conducted at SMA Negeri 1 Tambang with 23 students from class XI MIPA 2 as research subjects. This research was included in a descriptive study. The written test is a data collection method used in this study. The results of the test will be used to analyze students' metacognitive abilities. The results of this study are students who have learning outcomes in high groups are at the level of metacognitive Reflective Use. Students who have learning outcomes in groups are at the Strategic Use metacognitive level. Students who have low group learning outcomes are at the Tacid Use metacognitive level.

References

Alkadrie, R. P., Mirza, A., & Hamdani. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Level Metakognisi dalam Pemecahan Masalah Pertidaksamaan Kuadrat di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(12), 1–13.

Anillah. (2019). Identifikasi Metakognitif Peserta Didik Pada Pembelajaran Fisika Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Di SMA Islam Kebumen Kabupaten Tanggamus. Skripsi UIN Raden Intan Lampung, 146.

Ariani, T. (2020). Analysis of Students’ Critical Thinking Skills in Physics Problems. Kasuari: Physics Education Journal (KPEJ), 3(1), 1–17. https://doi.org/10.37891/kpej.v3i1.119

Atiqoh. (2011). Pengaruh Model Pemecahan Masalah Polya Terhadap Kemampuan Analisis Siswa Pada Konsep Listrik Dinamis. Skripsi UIN Syarif Hidayatullah.

Azizah, R., Yuliati, L., & Latifah, E. (2015). Kesulitan Pemecahan Masalah Fisika Pada Siswa SMA. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya, 5, 44–50.

Komariah, S., Ariani, T., Putri, O., & Gumay, U. (2022). PRACTICAL DEVELOPMENT OF ANDROID-BASED INTERACTIVE LEARNING MEDIA USING SMART APPS CREATOR ( SAC ) ON. 10(2).

Mahromah, L. A. (2013). Identifikasi tingkat metakognisi siswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan perbedaan skor matematika. Mathedunesa, 2(1), 8.

Nasjum, M. R. . (2020). Hubungan Kesadaran Metakognisi Dengan Haasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Fisika. Skripsi Universitas Muhammadiyah Makassar, 191.

Nurhayati, Hartoyo, A., & Hamdani. (2017). Kemampuan Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah pada Materi Bangun Datar Di Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, Vol. 6, No, 1–13.

Nurjanah, A. I. (2017). Analisis level metakognitif Siswa dalam memecahkan masalah pada materi kelarutan dan hasil kali kelarutan. 1–173.

Putra, S. R. (2013). Desain belajar mengajar kreatif berbasis sains. Sitiatava Rizema.

Putri, R. S., Susanto, & Kurniati, D. (2015). Analisis Keterampilan Metakognitif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berbasis Polya Subpokok Bahasan Garis dan Sudut Kelas VII-C di SMP Negeri 1 Genteng Banyuwangi. Artikel Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 1–7.

Santrock, J. W. (2008). Psikologi Pendidikan (2nd ed.). Kencana.

Sudijono, A. (2005). Pengantar Evaluasi Pendidikan (15th ed.). PT Raja Grafindo Persada.

Surosos, S. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Mengerjakan Soal-Soal Fisika Termodinamika Pada Siswa Sma Negeri 1 Magetan. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 4(1), 8. https://doi.org/10.25273/jems.v4i1.200

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu : Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) (F. Yustianti (ed.); 1st ed.). Bumi Aksara.

Uno, H. B. (2011). Metode Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. PT.Bumi Aksara.

Wilson, D., & Conyers, M. (2016). Teaching Students to Drive Their Brains. Virginia. 134.

Yul, D. (2021). Profil Kemampuan Metakognitif Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Materi Perbandingan Kelas VIII MTS Patimanjawari Tomanasa Malangke Barat. Skripsi IAIN PALOPO, 1–127.
Published
2023-06-02