PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE EXPLICIT INTRUCTION UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PADA MATERI GETARAN, GELOMBANG DAN BUNYI KELAS VIII SMP
Abstract
The purpose of this study is to ascertain the impact of implementing the explicit instruction type’s cooperative learning model to enhance students' comprehension of concepts in vibration, waves, and sound material. This research uses Quasi Experiment Design, by research design is Posttest Nonequivalent Kontrol Group Design. This research conducted at SMPN 7 Tambang, class VIII B students (31 total) and class VIII C students (30 total) served as the study's subjects. A two-tiered multiple choice question with a total of 17 questions served as the data collection method in this study. The average result of students' conceptual understanding when using the cooperative learning model of the explicit teaching type is significantly higher than the average result of students' conceptual understanding when using traditional learning models, with an average difference of 9.80. where the control group received an average score of 48.89 whereas the experimental group received an average score of 58.69.
References
Aunurrahman. (2019). Belajar dan Pembelajaran (11th ed.). Alfabeta.
Ernidawati, dkk. "Pengembangan Alat Pemurni Air Laut sebagai Media Pembelajaran Fisika SMA pada Materi Pemanasan Global." Journal of NAtural Science and Integration 4.2 (2021): 222-234.
Firmando, P. (n.d.). Efektivitas Penerapan Pembelajaran IPA Fisika Berbasis Multirepresentasi terhadap Pemahaman Konsep pada Materi Cahaya Kelas VIIII SMPN 12 PEKANBARU. 1–12.
Gultom, S. K. (2019). Pengaruh model explicit instruction terhadap hasil belajar ipa siswa kelas iv sd muhammadiyah 28 kecamatan medan timur t.a 2018/2019 skripsi. Universitas Islam Negeri Sumatra Utara.
Haerunnisa. (2022). Analisis Miskonsepsi Siswa SMP pada Konsep Getaran dan Gelombang. 6(2), 428–433.
Hardiwiyanti, I. (2015). Analisis pemahaman konsep fisika siswa smp dan penerapannya di lingkungan sekitar. Universitas Negeri Semarang.
Hayati, S. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Cooperative Learning. Graha Cendikia.
Lubis, A. (2020). Penerapan metode Eksperimen dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Konsep kalor Kelas VII.1 SMPN 7 Muara Bungo. 2(2).
Miranda, Catharine, Muhammad Nasir, and M. Rahmad. "Analisis Metakognitif Dalam Memecahkan Masalah Pada Materi Hukum Termodinamika Kelas XI SMAN 1 Tambang." SILAMPARI JURNAL PENDIDIKAN ILMU FISIKA 5.1 (2023): 88-102.
Novebrini, S. (2021). Meta-Analisis Pengaruh Model Project Based Learning (PjBL) terhadap Pemahaman Konsep Peserta Didik. 7(1).
Nurhatika. (2019). Model Explicit Instruction Dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Kelas III SDN 09 Mattekko Kota Palopo. 1(1), 41–50.
Ratnasari, D. (2017). Analisis Implementasi Instrumen Two-Tier Multiple Choice untuk Mengukur Keterampilan Proses Sains. 2, 166–179.
Satriana. (2020). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Penerapan Model Pembelajaraan Kooperatif Tipe Explicit Instruction Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD. 4(3), 323–331.
Sukaesih, E. (2014). Penerapan Model Kooperatif Tipe Explicit Instruction untuk Mningkatkan Pemahaman Konsep pada Materi Tekanan. Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.
Sutriana, S. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik pada Materi Suhu dan Kalor di SMA Negeri 10 Gowa. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Taufik, M., Nasir, M., & Syaflita, D. (2022). Application of Learning Media Game an Intel ’ s Science Missions Based on Borland Delpi 7 on Static Electricity Material to Improve Students ’ Cognitive Learning Outcomes. 05(12), 289–292.
Wahyuni. (2020). Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Wijaya, F. W. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Explicit Instruction Berbantuan Alat Peraga untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar Siswa. 01, 13–20.
Yusriadi, M. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Explicit Instruction (EI) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik pada Tema Panas dan Perpindahannya di Kelas V Sekolah Dasar Muhammadiyah 002 PENYASAWAN. Universitas Islam Sultan Syarif Kasim Riau.