PENGARUH BAHAN AJAR BERBASIS INKUIRI TERBIMBING BERBANTUAN V-LAB (VIRTUAL LABORATORY) PADA MATERI MOMENTUM DAN IMPULS UNTUK MENINGKATKAN LITERASI SAINS SISWA

  • Fati Matur Riska Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara
  • Sheila Fitriana Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara
  • Tuti Hardianti Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara
  • Rachmat Rizaldi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara
  • Syahwin Syahwin Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara
  • Nana Mardiana Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Sumatera Utara

Abstract

This research aims to describe the effect of guided inquiry-based teaching materials assisted by V-Labs to improve students' science literacy after using the V-Lab (Virtual Laboratory). The method in this study is a quasi-experimental design using a non-equivalent control group design where the sampling technique uses purposive sampling. The selected research sample is X-MIA 1 as the control class and X-MIA 5 as the experimental class. This research was conducted at MAN 2 Deli Serdang in June 2022. The data collection technique used a scientific literacy test. The results showed that there was an effect of guided inquiry-based teaching materials assisted by v-labs in improving students' scientific literacy with the t-test at = 0.05 obtained sig. (2-tailed) of 0.00 (p<0.05). The average posttest value is 13.39 and the N-Gain value is 0.69 in the medium category. In addition, it can also be seen an increase in aspects of scientific literacy, namely 82% competence, 63% context and 72% knowledge.

References

Altalbe, A. (2018). Virtual Laboratories for Electrical Engineering Students: Student Perspectives and Design Guidelines. 1–188. https://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:e913052/s43516955_phd_thesis.pdf

Anshori, S. (2017). Pemanfaatan TİK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran di Sekolah. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 10–20.

Astuti, M. A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Memberdayakan Literasi Sains. http://repository.radenintan.ac.id/6050/1/Skrıpsı_FulL.pdf

Chandra, L. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Dan Psikomotorik Peserta Didik Melalui Scientific Hybrid Learning Dengan Aplikasi Virtual Lab. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 1(3), 297–301. https://doi.org/10.51878/edutech.v1i3.740

Erdani, Y., Hakim, L., & Lia, L. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa di SMP Negeri 35 Palembang. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(1), 45–52. https://doi.org/10.29303/jpft.v6i1.1549

Hamalik, O. (2009). Proses Belajar Mengajar. Bumi Aksara.

Hardianti, T., Fitriana, S., Syahwin., & Riska, F. M. (2023). Fisika: Berbasis Inkuiri dengan Virtual Laboratory Kelas X SMA/MA Semester 2. Media Sains Indonesia.

Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 183–191. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p183-191

Meri & Mustika. (2022). Peran Guru dalam Pembelajaran di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 200–208. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf

Nurrita. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.

Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177
OECD. (2016). The PISA 2016 Assessment Framework. OECD.

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 9, 34–42.

Puspitasari, A. D. (2015). Efektifitas Pembelajaran Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Journal Fisika Dan Pendidikan Fisika, 1 No. 2(2), 1–5.

Puspitasari, A. D. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak dan Modul Elektronik Pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17–25. http://journal.uin-alauddin.ac.id/indeks.php/PendidikanFisika
Sanjaya. (2014). Penerapan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Pada Pembelajaran IPA Materi Peristiwa Alam. 2013, 2013–2015. http://repository.upi.edu/15355/10/S_PGSD_1003275_bibliography.pdf

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. PT Alfabet.

Tasya, N., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomedika, 660–662.

Ulfah, A., Bintari, S. H., & Pamelasari, S. D. (2013). Pengembangan Lks Ipa Berbasis Word Square Model Keterpaduan Connected. USEJ - Unnes Science Education Journal, 2(2), 239–244.
Published
2023-12-05