PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN RECIPROCAL LEARNING PADA MATERI PEMANASAN GLOBAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH

  • Reni Ramadhani Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Riau, Riau, Indonesia
  • Azizahwati Azizahwati Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Riau, Riau, Indonesia
  • M. Rahmad Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Riau, Riau, Indonesia
Keywords: Problem Solving Ability, Reciprocal Learning Model, Global Warming

Abstract

This research aims to describe students' problem solving abilities on global warming material through the reciprocal learning model and to determine the differences in students' problem solving abilities through the application of the reciprocal learning model and conventional learning models on global warming material. The research method used is a quasi experiment with a posttest-only control design. With data collection techniques in the form of a posttest. The sampling technique in this research used randomization. The sample in this study included classes VII D and VII E. The results of descriptive analysis in the experimental class obtained a problem solving ability score of 70.6 in the good category. Meanwhile, the control class obtained a score of 62.4, which is in the sufficient category. The hypothesis test result was obtained at 0.002, which means it is smaller than 0.05. There are differences in the problem solving abilities of students who apply the reciprocal learning model and apply conventional learning to global warming material at MTS Al-Qasimiyah Sorek Satu.

References

Alfika, Z. A., & Mayasari, T. (2018). Profil Kemampuan Memecahkan Masalah Pelajaran Fisika Siswa MTS. Prosiding Seminar Nasional Quantum, 25, 584.

Ariani, T., & Lovisia, E. (2023). Validitas Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Discovery Learning Pada Materi Gelombang Cahaya. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(2), 272-281.

Artinta, S. V., & Fauziah, H. N. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Rasa Ingin Tahu dan Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa pada Mata Pelajaran IPA SMP. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 210–218. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i2.153

Darmani, J. W., & Renaldi, A. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis : Dampak Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Dengan Fieldtrip. 1(3), 373–380.

GUNAWAN, E. A., & Nahdi, D. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Model Pembelajaran Reciprocal Teaching pada Mata Pelajaran Matematika di SD. Papanda Journal of Mathematics and Science Research, 2(1), 57–63. https://doi.org/10.56916/pjmsr.v2i1.322

Indrawati, E. S., & Nurpatri, Y. (2022). Problematika Pembelajaran IPA Terpadu (Kendala Guru Dalam Pengajaran IPA Terpadu). Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 226–234. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.31

Kemdikbud. (2019). Laporan Hasil Ujian Nasional Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Kemdikbud.

Kemdikbudristek. (2023). Peringkat Indonesia pada PISA 2022 naik 5-6 Posisi Dibanding 2018. Kemdikbudristek.
Murniayudi, H., Mustadi, A., & Jerusalem, M. A. (2018). Reciprocal teaching: Sebuah inovasi pembelajaran abad 21 untuk meningkatkan pemahaman konsep mahasiswa PGSD. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(2), 173. https://doi.org/10.25273/pe.v8i2.3308

Mutiara. (2017). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Siswa Yang Diajar Dengan Menggunakan Strategi Reciprocal Teaching Dan Strategi Ekspositori Pada Materi Pokok Usaha Dan Eneergi Di Kelas VIII SMP Swasta Tunas Harapan Sayurmatinggi T.P.2011/2012. 6(1), 38–41.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Noviantii, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 65–73. https://doi.org/10.37303/jelmar.v1i1.12

Pramitha, K., Indhira, A., & Admoko, S. (2023). Desain Lembar Kerja pada Materi Pemanasan Global Berbasis Argumentasi Toulmin untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. 12(2), 81–90.

Pratiwi, N. Y., & Hidayat, W. (2020). Kesulitan Siswa Madrasah Ibtidaiyah pada Materi Pecahan Berdasarkan Langkah Polya. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 248. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i2.3476

Prof. Dr. Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Prof. Dr. Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Ramadanti, F., & Pujiastuti, H. (2020). Pengaruh Model Reciprocal Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. 11(2), 242–248.

Rizqa, A., Harjono, A., & Wahyudi, W. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Post Organizer. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(2), 243. https://doi.org/10.31764/orbita.v6i2.3133

Siregar, R., Sirait, M., & Audina, N. (2022). Meta-Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Pada Siswa Meta-Analysis of the Influence of Problem-Based Learning Models on Students ’ Physics Problem Solving Ability. Lensa : Jurnal Kependidikan Fisika, 10(2), 65–72.

Syifa’ana, S. W., & Ramadhani, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 5(2), 213–223. https://doi.org/10.36989/didaktik.v5i2.96

Yuda, I. P. K., & Hatibe, A. (2021). Pengaruh Model Reciprocal Teaching terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa pada Pokok Bahasan Pemanasan Global The Effect of Reciprocal Teaching Model on Students ’ Physics Learning Outcomes on the Topic of Global Warming transparan , toleran , dan tidak arog. 9(4), 107–114.
Published
2024-06-07