PENGARUH PENERAPAN MODEL PBL BERBANTUAN MEDIA GOOGLE CLASSROOM TERHADAP HOTS, MOTIVASI DAN MINAT PESERTA DIDIK

  • Nurul Komariah Universitas Papua
  • Mujasam M. Universitas Papua
  • Irfan Yusuf Universitas Papua
  • Sri Wahyu Widyaningsih Universitas Papua
Keywords: PBL, google classroom, HOTS, motivasi, minat

Abstract

TThe study has bee carried out with a view to estamblishing an aplication of the opposing problem based learning model help the google classroom on the HOT, motivation and interest student yapis manokwari high school. The focus treatment is from yhe realm C4, C5 and C6.   Researdch methods pre eksperimental designwith researdch desigh is the one group pretes-posttest design.the subjek in this study is a leaner’s class XII IPA high school of Yapis Manokwari 21 person. Results pretest and posttest in normal distribution and homogenized analysis, this hypotesis was tested using the wilcoxson test for its significance α = 0,05. value results is sig 2 tailed is 0,00 which is less than an significance 0,05 so his hypothetical decision is H0 is bounce or HA be accepted, thus there is influence from aplication of the problem based learning model help the google classroom on the higher order thingking skill (HOTS),  as well as enaugh grades for HOTS in the kategory, motivation and interest student yapis manokwari high school. Spacing data analyzed using winstep, where person measure 0,58 ˃ 0,00 for motivation and 0,08 ˃ 0,00 for interest. Generally learners have good motivation and interest in learning.

References

Ariani, T. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 4(1), 19-26.

Arifin, Z. (2017). Kriteria Instrumen dalam suatu penelitian. Jurnal Theorems (the Original Research of Mathematics), 2(1).

Arikunto, Suharsimi. (2013) Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Diani, R., Asyhari, A., & Julia, O. N. (2018). Pengaruh model RMS (reading, mind mapping and sharing) terhadap kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa pada pokok bahasan Impuls dan Momentum. Jurnal Pendidikan Edutama, 5(1), 31-44.

Djamarah, Syaiful. (2008). Psikologi Blajar. jakarta: PT Rineka Cipta.

Frangkel, J R and N E Wallen. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. Boston: McGraw-Hill.

Gunawan, F. I., & Sunarman, S. G. (2018). Pengembangan Kelas Virtual Dengan Google Classroom Dalam Keterampilan Pemecahan Masalah (Problem Solving) Topik Vektor Pada Siswa Smk Untuk Mendukung Pembelajaran. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia.

Hikmat. (2009). Menejemen Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Hodiyanto, H. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Higher Order Thingking Skills (Hots) Matematis Siswa. Buana Matematika: Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(2:), 101-108.

Matondang, Z. (2009). Validitas dan Reliabilitas Suatu Instrumen Penelitian. Jurnal Tabularasa, 6(1), 87-97.

Gumay, O. P. U., & Framanta, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick pada Mata Pelajaran Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri Sukakarya. Jurnal Perspektif Pendidikan, 13(1), 65-72.

Permendikbud. (2013). Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses.".

Permendikbud. (2014). No 59 dan 103 Tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Menengah.".

Pramesti. G. (2014). Kupas Tuntas Data Penelitian dengan SPSS 22. Jakarta: Alex Media Komputindo.

Rahmi, Wahyuni dan Aminah.(2016)Pembelajaran Matematika dengan Model Kooperatif Tipe Thing Pair Share (TPS) Berbantukkan Media Ular Tangga untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa.Jurnal Pendidikan Almuslim 4 (1): 5-10.

Ratumanan, T.G dan T Laurens. 2011. Penilaian Hasil Belajar Tingkat Satuan Hasil Belajar. Surabaya: Unesa University Press.

Rosnawati, R. (2009). Enam Tahapan Aktivitas Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Mendayagunakan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. In Jurnal Disampaikan dalam Seminar Nasional dengan tema:“Revitalisasi MIPA dan Pendidikan MIPA dalam Rangka Penguasaan.

Royantoro, F., Mujasam, M., Yusuf, I., & Widyaningsih, S. W. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Higher Order Thinking Skills Peserta Didik. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(3), 371-382.

Sugiono. (2015). Metode Penelitian PendidikanPendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R & B". Bandung: Alfabeta.

Sukamto, B.C. (2012). "E-Learning Jaringan Komputer Berbasis Web dan Aplikasi Mobile." Jurnal Teknik Elektro 1(1): 75-78.

Usman, Uzer. (2009). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

UUD RI. (2003). UUD RI No 20 Bab 1 Pasal 1 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Wicaksono, V. D., & Rachmadyanti, P. (2017). Pembelajaran Blended Learning Melalui Google Classroom Di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa (2017).

Widi, R. (2011). Uji Validitas Dan Reliabilitas Dalam Penelitian Epidemiologi Kedokteran Gigi. Stomatognatic (JKG Unej), 8(1), 27-34.

Yusuf, I., & Widyaningsih, S. W. (2018). Pembelajaran PBL Berbantuan Lab-Vir Melalui Lesson Study dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Fisika Umum Universitas Papua. Jurnal Pendidikan Fisika (JPF) UM Metro, 5(2).

Yusuf, I., & Widyaningsih, S. W. (2018). Profil Kemampuan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal HOTS di Jurusan Pendidikan Fisika Universitas Papua. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(1), 42-49.

Yusuf, I., & Widyaningsih, S. W. (2019). HOTS profile of physics education students in STEM-based classes using PhET media. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 3, p. 032021). IOP Publishing.

Yusuf, I., Widyaningsih, S. W., & Djalimun, S. (2019). Best practice to improve students’ HOTS using simple tool media-based learning in group investigation model at the State Senior High School 1 Manokwari. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1321, No. 3, p. 032080). IOP Publishing.

Yusuf, I., Widyaningsih, W., & Sebayang, R. B. (2018). Implementation of E-Learning Based-STEM on Quantum Physics Subject to Student HOTS Ability. Journal of Turkish Science Education (TUSED), 15.
Published
2019-12-26