PENERAPAN METODE EKSPERIMEN PADA PEMBELAJARAN FISIKA SISWA KELAS X SMAN 3 LUBUKLINGGAU TAHUN PELAJARAN 2018/2019

  • Zakiya Z. STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Ahmad Amin STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Endang Lovisia STKIP PGRI Lubuklinggau

Abstract

This research titled "Application of Experimental Methods in Physics Learning Class X of Lubuklinggau 3 State Senior High School 2018/2019 Academic Year " The purpose of this study was to determine the completeness of Physics Learning Outcomes of Grade X Students of SMAN 3 Lubuklinggau Academic Year 2018/2019. This type of research is a quasi-experiment carried out without a comparison group or class. The population in this study were all students of class X IPA 3 Lubuklinggau High School, which amounted to 144 students and as a sample of the experimental class were 36 students in class X Science as many as 36 students. sampling in this study was conducted randomly (simple random sampling) by drawing. Data collection is done by written test technique. Student test score data were analyzed using the t-test. Based on the results of hypothesis testing with a significant level of α = 0.05 obtained t_count> t_table = (8.76> 2.00) which means H_0 is rejected and H_a is accepted. So that it can be concluded that the physics learning outcomes of class X IPA 2 students of SMA 3 Lubuklinggau in the 2018/2019 Academic Year after applying the experimental method were significantly completed.

References

Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Aziz, Azmi, dkk. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMAN 1 Gunungsari Kabupaten Lombok Barat Tahun Pelajaran 2014/2015.Jurnal Pendidikan Fisika dan TeknologiI (3), 201.

Gumay, O. P. U., & Ali, M. (2019). Penerapan Model Picture and Picture pada Pembelajaran Fisika Kelas Vii Smp Negeri Pasenan. SILAMPARI JURNAL PENDIDIKAN ILMU FISIKA, 1(1), 52-59.

Hastuti, Sri Ening& Hidayati. 2018. Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen ditinjau Terhadap Hasil Belajar IPA dari Kemampuan Komunikasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA 5 (1), 26.

Junaidi, J., Ariani, T., & Arini, W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Word Square terhadap Hasil Belajar Fisika. SPEJ (Science and Physics Education Journal), 2(2), 72-81.

Mulyani. 2015.Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Rangkaian Listrik Seri dan Paralel Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Karanggandu Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek.Jurnal Pendidikan Profesional. 4 (3), 47.

Puryadi, dkk. 2017. Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Prestasi Belajar Siswa Studi Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V SD Negeri Gugus IiTaba Penanjung Bengkulu Tengah. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan. ISSN 2089-483X, 134.

Rusman. 2012. Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung:Alfa Beta.

Sulistiyono, S., Mundilarto, M., & Kuswanto, H. (2019). KEEFEKTIFAN PEMBELAJARAN FISIKA DENGAN KERJA LABORATORIUM DITINJAU DARIKETERCAPAIAN PEMAHAMAN KONSEP, SIKAP DISIPLIN, DAN TANGGUNG JAWAB SISWA SMA. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 6(1), 1-8.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung:Alfa Beta.

Srilisnani, M., Amin, A., & Yolanda, Y. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) terhadap Aktivitas Siswa Kelas X Di Sma Negeri 5 Model Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2018/2019. SILAMPARI JURNAL PENDIDIKAN ILMU FISIKA, 1(1), 60-73.

Sulistiyono, S. (2012). PENGEMBANGAN LKS SAINS DALAM SETING POE (PREDICT, OBSERVE, EXPLAIN) UNTUK MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN BERPIKIR SISWA SMP. Jurnal Perspektif Pendidikan, 5(1), 50-71.

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta:Kencana.
Published
2019-12-26