Pengembangan Modul Fisika Berbasis Discovery Learning pada Materi Fluida Statis Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2019/2020

  • Nadia Apriyani Program Studi Pendidikan Fisika STKIP PGRI Lubuklinggau, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Tri Ariani Program Studi Pendidikan Fisika STKIP PGRI Lubuklinggau, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Wahyu Arini Program Studi Pendidikan Fisika STKIP PGRI Lubuklinggau, Sumatera Selatan, Indonesia

Abstract

All The All objectives of the reserch was to develop the Physics module with discovery learning on Static Fluid Material that is valid, practical and effective. The subjects in this study were the entire class XI Natural Sciences and the broad group research subjects in this study were the XI MIPA 4 class of SMA Negeri 1 Lubuklinggau in the 2019/2020 Academic Year consisting of 36 students taken by simple random sampling technique. Data collection was carried out using questionnaire and test techniques. Validation is done to get results with a good category that is with a percentage of 78.81%. Student responses to the discovery learning based module were 88.25%. Besides that from the results of daily tests conducted, it was found that student learning outcomes were completed with an average of 83.8. As well as the average percentage of student activity at the time of practicum which is 71.4% included in both categories. The value of t table with degrees of freedom (dk) = n-1 = 36 ─ 1 = 35 and α = 0.05 tcount = 2.95 and ttable = 1.689 because tcount ≥ ttable then Ha is accepted. So it can be said that the Discovery Learning-based Module that was developed has been valid, practical, and effective.

References

Ain, Trise Nurul. (2013). Pemanfaatan Visualisasi Video Percobaan Gravity Current Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Pada Materi Tekanan Hidrostatis. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika. 2 (2), 97 – 102.

Ariani, T. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 4(1), 19-26.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asyhar, Rayandra, M.Si. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada.

Ayu, W. R., Ariani, T., & Arini, W. (2019). The Effect of Quantum Teaching Learning Model on the Physics Learning Outcomes of Class X SMK Negeri 3 Lubuklinggau. Kasuari: Physics Education Journal (KPEJ), 2(1), 36-48.

Daryanto. (2013). Menyusun Modul (Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar). Yogyakarta: Gava Media.

Haryati, Sri. (2012). Research And Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model PenelitianDalam Bidang Pendidikan. Research And Development (R&D). 37(1), 11-26.

Hidayat, Badi Rahmad, Dkk. (2013). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Ruang Dimensi Tiga Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa (Penelitian Dilakukan Di SMA Negeri 7 Surakarta Kelas X Tahun Ajaran 2011/2012). Jurnal Pendidikan Matematika Solusi 1(1), 39-46.

Lorenza, Y., Sasmita, P. R., & Amalia, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantukan Alat Peraga Sederhana Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. SILAMPARI JURNAL PENDIDIKAN ILMU FISIKA, 1(2), 87-93.

Mulyatiningsih, Dr. Endang. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Yogyakarta: ALVABETA,cv.

Nini, Wa Ode, dkk. (2015). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Pokok Statistika Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 2 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika 3(1), 153-166.

Pribowo, Fitroh Setyo P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Ipa Berbasis Pendekatan Scientific Approach. Jurnal Pendidikan Pedagogia 6(1), 54-66.

Sudijono, Anas. (2013). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja grafindo Persada.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyaningrum, Dyah Erlina, dkk. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Model Pembelajaran Arias Untuk Memberdayakan Motivasi Dan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Ekosistem. Jurnal Inkuiri. 4(01), 106.

Sumiati, Eli, dkk. (2018). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Scientific Approach untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK) 4(2), 75-88.

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Widya, dkk,. 2017. Kualitas Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Model Creative Problem Solving Dengan Pendekatan Open – Ended Pada Materi Usaha Dan Energi Terintegrasi Energi Biomassa. Gravity: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika. 3 (2), 162, 164 dan 166.

Wynarti, Indah Agustina. (2018). Pengembangan Permainan Charades Sebagai Media Pembelajaran Materi Jenis-jenis Bisnis Ritel Kelas XI Pemasaran di SMK Negeri 2 Buduran. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN). 6 (3), 63-70.

Yuliani, N., Amin, A., & Arini, W. (2019). Perbandingan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) dengan Metode Diskusi Kelas X Sma Negeri 1 Model Muara Beliti Tahun Pelajaran 2018/2019. SILAMPARI JURNAL PENDIDIKAN ILMU FISIKA, 1(1), 38-51.

Yolanda, Y., Amin, A., & Sari, R. (2018). Efektivitas Pendekatan Scientific pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Perspektif Pendidikan, 12(2), 21-30.
Published
2020-06-18