SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
This study aims to conduct literature on the Team Games Tournament (TGT) learning model in Mathematics learning and to identify the identification and aplication of the team games tournament learning model in mathematics learning. The method used in this study is systematic literature review (SLR) method. From a review of articles and research, the Team Games Tournament Learning Model in mathematics learning show that learning activities with the Team games tournament learning model in mathematics learning have a significant positive Effecton increasing student learning haul in understanding the concept of student responses and student activities being more effective. This is in line with the results of a review of several articles in which it is found that learning with the team games tournament learning model Can be used as an innovation in learning.
References
Arthana, I. K. P. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Operasi Bilangan Pecahan Siswa Kelas Vii Smpn 6 Sumenep Santoni Nurdiansyah,5(2),25-690.
Haji. S. 2011. Model Bahan Ajar Matematika SMP Berbasis Realistic Mathematics Education untuk Mengembangkan Kemahiran Matematika. Jurnal Exacta. Vol. IX. No. 1. Halaman: 45.
Hamdani, M. S., & Wardani, K. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournamen (TGT) pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas 5 untuk Peningkatan Keterampilan Kolaborasi. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 431-437.
Marfu’ah, Agustinah dan Sri Hariyanti. 2013. Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran Melalui Pembelajaran Kooperatif tipe STAD pada siswa SMP Negeri 3 Tuntang Kabupaten Semarang. Jurnal Pendidikan.
Rohmah, E. A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Game Online Terhadap Pemahaman Konsep dan Penalaran Matematis Siswa. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 8(2), 126-143.
Ramdani, R. (2018). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Penerapan Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 3 Pallangga Kabupaten Gowa. Equals: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 35-44.
Susanti, N., Astuti, N., & Muncarno, M. (2013). Penerapan Model pembelajaran kooperatif tipe team game tournament dalam pembelajaran matematika SD. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(3),151-357.
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA
Telaumbanua, A. S. (2016). Meningkatkan motivasi belajar matematika siswa dengan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams’ games tournament (TGT) materi himpunan di kelas VII MTs. S MDI Lopian Kabupaten Tapanuli Tengah (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan). 1(2), 11-330.
Ulia, Nuhyal. 2016. “Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Materi Bangun Datar dengan Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation dengan Pendekatan Saintifik di SD”. Jurnal Tunas Bangsa, Volume 3. No. 2. 2016. [online]. Diambil pada tanggal 2 Desemer 2018 dari http://tunasbangsa.stkipgetsempena.ac.id/home/article/view/36/36
Wijayanti, S., & Syaifudin, M. W. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Teams Games Tournament Dengan Pendekatan Relistic Mathematics Education Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VII SMP. 1(1),25-158.
Zawacki-richter, O., Kerres. M., Bedenlier, S., Bond, M., & Buntins, K. (2020). Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. Wiesbaden: Springer VS.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work by Journal of Mathematics Science and Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.