SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: MEDIA PEMBELAJARAN GAME EDUKASI WORDWALL BERBASIS PMRI PADA SISWA

  • Indah Rahmawati Universitas PGRI Silampari, Indonesia
  • Drajat Friansah Universitas PGRI Silampari, Indonesia
  • Sukasno Sukasno Universitas PGRI Silampari, Indonesia
Keywords: Instructional Media, Wordwall, PMRI

Abstract

In this era, many children are actively playing online games, and teachers can use this as an aid in learning mathematics. Mathematics learning often uses context in everyday life through a real approach. This approach is known as Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI), where learning is carried out in a real-world context. A study was conducted to evaluate the use of PMRI-based word-wall educational games as a mathematics learning tool to increase students' understanding and interest in learning. The research method used was a Systematic Literature Review, which collected data from 2015 to 2024 by analyzing 29 articles from Google Scholar. The research results show that the use of PMRI-based Word-wall educational games can improve students' learning outcomes, motivation, understanding and interest in learning

References

Afriansyah, E. A. (2016). Makna Realistic dalam RME dan PMRI. LEMMA: Letters of Mathematics Education, 2(2). https://doi.org?10.22202/jl.2016.v2i2.578

Ariyanto, M. P., Nurcahyandi, Z. R., & Diva, S. A. (2023). Penggunaan Gamifikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1-10.

Arrafi, A., & Masniladevi, M. (2020). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Di SD. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 750-774.

Batubara, H. H. (2020). Media pembelajaran efektif. Semarang: Fatawa Publishing, 3.

Ceria, R. E., Afgani, M. W., & Paradesa, R. (2022). Pengembangan bahan ajar elektronik berbasis canva pada materi kubus dan balok dengan pendekatan PMRI berorientasi konteks islam melayu. JEMST (Jurnal of Education in Mathematics, Science, and Technology), 5(2), 82-94. https://doi.org/10.30631/jemst.v5i2.84

Dahlan, A. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Untuk Meningkatkan Ketertarikan Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika (JUPITEK), 1(1), 8-14. https://doi.org/10.30598/jupitekvol1iss1pp8-14

de Carvalho, C. V., & Coelho, A. (2022). Game-based learning, gamification in education and serious games. Computers, 11(3), 36.

Dewanti, S. C., & Sholihah, U. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Wordwall dalam Pembelajaran Matematika pada Materi Koordinat Kartesius di SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 7(3), 65–75. https://doi.org/10.33369/jpmr.v7i3.22260

Elisyah, N., Zahra, A., & Astuti, W. (2023). Pembelajaran Segitiga dan Segiempat Berbasis Pendidikan Matematika Ralistik Indonesia (PMRI) dengan Konteks Kertas Origami. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1039-1049. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2247

Hernawati, F. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan pendekatan PMRI berorientasi pada kemampuan representasi matematis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 34-44. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i1.9685

Oktaviani, P. S., Casnan, C., Hadiana, O., Heriyana, T., & Nurhayati, T. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Wordwall Dan Mistar Pintar Terhadap Hasil Belajar Operasi Bilangan Bulat Pada Siswa Kelas Rendah. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT), 9(2), 125-136. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v9i2.7814

Panjaitan, S., Sitepu, C., & Pintubatu, S. G. (2023). Analisis Penerapan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa pada Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel di Kelas VII SMP Negeri 3 Barusjahe T.A 2023/2024. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 7088–7101. Q2 https://doi.org/10.31004/innovative.v3i5.5700

Parisa, M., Arcana, I. N., Susetyo, A. E., & Kuncoro, K. S. (2023). Pengembangan Kuis dan Game Edukasi Menggunakan Wordwall pada Pembelajaran Daring Pertidaksamaan Nilai Mutlak Bentuk Linier. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 7(2), 167-180. http://dx.doi.org/10.31949/th.v7i2.4351

Prabawati, R., Yanto, Y., & Mandasari, N. (2019). Pengembangan LKS berbasis PMRI menggunakan konteks etnomatematika pada materi SPLDV. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 2(2), 73-79. https://doi.org/10.31539/judika.v2i2.870

Purba, G. F. (2022). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada konsep Merdeka Belajar. Sepren, 4(01), 23-33. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i01.732

Ramadhani, N., Andriansah, M., Erfansyah, M., & Zuliana, E. (2024). Peran Permainan Edukatif Tangram Dalam Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Untuk Meningkatkan Pemahaman Bangun Datar Siswa. Al-Irsyad Journal of Mathematics Education, 3(1), 16–27. https://doi.org/10.58917/ijme.v3i1.100

Riska Putri, R. M., Sudarno, S., & Octoria, D. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning dan Discovery Learning dengan Media Wordwall terhadap Keterampilan Berpikir Kritis (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 7 Surakarta Jurusan Ilmu Pengetahuan Sosial Tahun Ajaran 2023/2024). Journal on Education, 6(2), 12302-12313. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.5075

Sapitri, M., Fauziah, A., & Friansah, D. (2022). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Pada Kelas Vii Smpn 11 Rejang Lebong. Jurnal Perspektif Pendidikan, 16(2), 259-270. https://doi.org/10.31540/jpp.v16i2.1977

Saptaaji, A. B., Burhanudin, B., & Basukiyatno, B. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Desain Pembelajaran Blended Learning dengan Wordwall. Journal of Education Research, 4(3), 1503–1512. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.388

Sari, P. (2017). Pemahaman konsep matematika siswa pada materi besar sudut melalui pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41-50. https://doi.org/10.31629/jg.v2i1.60

Triyani, R. (2023). Penggunaan Game Interaktif Berbasis Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Siswa SMP. Intellectual Mathematics Education (IME), 1(1), 40-49

Umi Sa'adah, N. A. H., Sa`dah, U., Nurwiani, & Tristanti, L. B. (2023). Penguatan Motivasi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Bulat Melalui Game Wordwall di MTsN 9 Jombang. Community Education Engagement Journal, 4(2), 61–73. https://doi.org/10.25299/ceej.v4i2.10006
Published
2025-02-12
How to Cite
Rahmawati, I., Friansah, D., & Sukasno, S. (2025). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: MEDIA PEMBELAJARAN GAME EDUKASI WORDWALL BERBASIS PMRI PADA SISWA. JOURNAL of MATHEMATICS SCIENCE and EDUCATION, 6(2), 90 - 105. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v6i2.3376