PENGARUH MODEL DISCOVERY LEARNING PADA HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA KELAS X1 SMA BUDI UTOMO

PENGARUH MODEL DISCOVERY LEARNING PADA HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA KELAS X1 SMA BUDI UTOMO

  • Eka Lokaria STKIP PGRI LLG
  • Harmoko Harmoko STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Putri Lestari SMA Budi Utomo Lubuklinggau

Abstract

One of the learning models that emphasizes learning activities related to the environment around studens is the doscovery learning model which is able to help and improve each studen’s ability to solve problems streng then self concept, encourage each studen to be more active in seeking information and knowledge. This study aims to determine the effecy of the discovery learning model on biologi students at SMA Budi Utomo. The study was conducted in two classes X1.A (control) and X1.B (Experiment) The results of the post-test data analysis using the t-test, obtained a t-value of 2.97. This result is compared with the ttable value at a significant level of 5%, which is 1.68. This shows that the value of tcount (2,97) > ttable (1,68). So it can be concluded that there is an influence of the Discovery Learning learning model on the learning outcomes of Class XI students at SMA Budi Utomo.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi 2010. Jakarta: Rineka Cipta.
Mardiah, T., Nurhadi, & Kasmeri, R. (2017). Penerapan Model pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil belajar Biologi Siswa Kelas VIII di SMPN 24 Padang Tahun Pelajaran 2017/2018. Education Journal, 1 (2), 1-11.
Nurfatihah, Mustami, M. K., & Wiharto, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan memanfaatkan Lingkungan Sebagai Sumber belajar yang berbeda kemampuan awal terhadap motivasi dan hasil belajar Peserta didik kelas X SMA 5 Sinjai. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Biologi dan Pembejarannya, 1 (3), 521-526.
Patrianingsih, E. A., Nurhayati, B., & Kaseng, E. S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Pemahaman Konsep Biologi dan Sikap Ilmiah Peserta Didik SMA Negeri 3 Takalar. UNM Journal of Biological Education, 1 (1) , 32-46.
Rosdiana, Boleng, D. T., & Susilo (2017). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning terhadap Efektivitas dan hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2 (8), 1060-1064.
Sari, E. N., Ridlo, S., & Utami, N. R. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sel di SMA Unnes Science Education Journal, 5 (3), 1403-1407.
Sari, Y., Nerita, S., & Yanti, F. (2014). Penerapan Model pembelajaran Discovery Learning disertai Power Point terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI SMAN 1 Kota Baru Kabupaten Dharmasraya Tahun Pelajaran 2014/2015. Education Journal, 1 (3), 1-15.
Sekaloat, P., Zeswita, A. L., & Sari, L. Y. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Pada tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Biologi 1(4), 1-23
Slameto. (2010). Belajar dan Faktro-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Subana & Sudrajat. (2005). Dasar-Dasar Penelitian Ilmiah. Bandung: Pustaka Setia.+
Suhana, C. (2014). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Rafika Aditama..
Uno, H. (2013). Belajar dengan Pendekatan Palkem. Jakarta: Bumi Aksara
Published
2021-12-16