UPAYA MENINGKATKAN KINERJA GURU DALAM MENETAPKAN KRITERIA KETUNASAN MINIMAL MELALUI WORKSHOP DI LUBUKLINGGAU

UPAYA MENINGKATKAN KINERJA GURU DALAM MENETAPKAN KRITERIA KETUNASAN MINIMAL MELALUI WORKSHOP DI LUBUKLINGGAU

  • fahrunrosi fahrunrosi Kemenag Kota Lubuklinggau

Abstract

School action research with problem formulation What are the efforts to improve the ability of teachers in setting Minimum Completeness Criteria (KKM)? and whether through the workshop can improve the ability of teachers in setting Minimum Completeness Criteria (KKM) subject teachers. The purpose of this research is to increase the ability of teachers in determining the Minimum Completeness Criteria (KKM) for subjects. The results of this study are expected to be useful and provide a learning experience for teachers, because through the workshop teachers are given materials and exercises to determine the Minimum Completeness Criteria (KKM) according to their subjects. And subject teachers can have the ability to set Minimum Completeness Criteria so that the teaching and learning process is better. 40 teachers were involved in the research through this workshop. The research design is cyclical, consisting of 4 stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. From the analysis, it is found that there is an increase in teacher readiness and performance in determining minimum completeness criteria from cycle I to cycle II. The achievement of performance indicators is found in the second cycle of action. Therefore, it can be concluded that through workshops can improve teacher performance in setting minimum completeness criteria in Lubuklinggau. Thus, it can be suggested to supervisors or other researchers that workshop activities can be used as an alternative in improving teacher performance in setting minimum completeness criteria.

References

Arikunto, Suharsimi, 2013. Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta : Rineka Cipta

Boediono, 1998. Pembinaan Profesi Guru dan Psikologi Pembinaan Personalia, Jakarta : Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Mathis dan Jackson . 2002. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta : Salemba Empat.

Prokton and W.M. Thornton 1983. Latihan Kerja Buku Pegangan Bagi Para Manager. Jakarta : Bina Aksara.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan, Jakarta: Fokus Media.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi, Jakarta, 2006.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2006 tentang Standar Kompetensi Lulusan, Jakarta, 2006.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2006 tentang Pelaksanaan Standar Isi dan Standar Kompetensi Lulusan sebagaimana telah diubah dengan Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2007. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2007 tentang Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta: Di rektorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta. 2014

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 Tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik Pada Sekolah Dasar dan Menengah. Jakarta. 2014

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Fokus Media.

Pawitan, Gandhi. (2009). Statistika untuk Bisnis, Bandung : Unpar

Simamora, Henry. 1995. Managemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta : STIE YPKN.

Sudibyo, Bambang. Model dan Teknik Penilaian pada Tingkat Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.


Sungkowo M, Perangkat Penilaian Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan Sekolah Menengah Atas. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Sidi, Indra Djati. (2001). Menuju Masyarakat Belajar, Jakarta : PT Logos Wacana Ilmu.

Stone, David R., & Elwin C. Nielson. (1982). Educational psychology :The develompment of teaching skills. New York : Harper & Row Publishers

Suparno, Paul. (1998). Dasar dan orientasi pendidikan Jesuit, dalam P.J.Suwarno, Sanata Dharma menemukan jalannya. Yogyakarta : USD

Mulyasa , E..(2008) Implementasi KTSP, Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah,
Jakarta: Bumim Aksara.

Mulyasa, E. (2010). KTSP Suatu Panduan Praktis , Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Published
2021-12-16