STRATEGI KOMUNIKASI PIMPINAN DALAM MENINGKATKAN KINERJA PEGAWAI DI DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN KOTA LUBUKLINGGAU

STRATEGI KOMUNIKASI PIMPINAN DALAM MENINGKATKAN KINERJA PEGAWAI DI DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN KOTA LUBUKLINGGAU

  • Tamri Tamri STKIP PGRI Lubuklinggau

Abstract

This study aims to (1) determine the leadership communication strategy in improving the performance of the employees of the Education and Culture Office of Lubuklinggau City. (2) determine the effectiveness of leadership communication on employee performance. (3) evaluate the performance of employees who are influenced by leadership communication. The research method used is a qualitative research data collection techniques used by using: interviews, observation, documentation. The data analysis technique that the researcher uses is descriptive qualitative analysis, namely data analysis in the form of words, pictures and not numbers. The results showed that the communication strategy carried out by the leader to subordinates, namely by means of dialogue, so that there was effective communication between leaders and subordinates, the leadership carried out effective communication with subordinates, both verbally and non-verbally, with effective communication there would be a dialogue between leadership and subordinates, so that both parties can understand and understand what is being discussed about communication between leaders and subordinates, there will be a harmonious dialogue, so that the leadership's orders to subordinates can be carried out properly.

References

Haryani. (2001). Seri Manajemen Sumber Daya Manusia: Memotivasi Pegawai. Jakarta : PT Elex Media Komputindo, Kelompok Gramedia.

Ismail, Z., Anwar, A., & Halim, M. (2017) Strategi Pimpinan Dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai (Studi Kasus pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Provinsi Sulawesi Tenggara). Jurnal Wahana Kajian Pendidikan IPS, 2(1), 203-214.

Mantja. 2008. Etnografi, desain Penelitian Kualitatif Pendidikan dan Manajemen Pendidikan. Malang: Elang Mas.

Miles, Mattew B dan Amichael Huberman. 2007. Analisis Data Kualitatif Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru. Terjemahan Tjetjep Rohendi Rohisi. Jakarta: Universitas Indonesia.

Moleong. (2010). Metode penelitian kualitatif. Bandung : Penerbit PT Remaja Rosdakarya.

Muhammad. (2008). Kepemimpinan Pemerintahan di Indonesia. Jakarta: Bima Aksara.

Okprina, D. M. (2014). Strategi Komunikasi Pengawas Pendidikan Menengah Di Lingkup Dinas Pendidikan Kabupaten Gresik. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(4).

Pace, R. Wayne dan Faules, Don F. (2000). Komunikas Organisasi: Strategi meninggkatkan kinerja perusahaan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Purnomo, M. E., Wibowo, N. M., & Hartati, C. S. (2021). Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Upaya Peningkatan Kinerja Pegawai Dinas Pendidikan Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Mitra Manajemen, 5(4), 290-300.

Rusnawati, R. (2020). Strategi Komunikasi Kepemimpinan Dalam Meningkatkan Motivasi Kinerja Pegawai Pada Dinas Perhubungan Gayo Lues. Jurnal Al-Ijtimaiyyah, 6(2).

Sentosa, A. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Pegawai Unit Pelaksana Teknis Dinas Pendidikan Se Kabupaten Kapuas. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 87-102.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung Penerbit Alfabeta.

Syaodih. (2007). Komunikasi “Komunikasi Dan Hubungan Masyarakat”. Jakarta: PT Bina Aksara.
Published
2021-12-24