PENINGKATAN HASIL BELAJAR KOGNITIF BIOLOGI SISWA MELALUI PEMBELAJARAN PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN (POE) DI SMAN 4 KOTA BENGKULU

  • Rekhawita Putri Yansyah Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Nopriyeni Nopriyeni Universitas Muhammadiyah Bengkulu
Keywords: POE Learning Model, Cognitive Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the effect on the application of the Predict-Observe-Explain (POE) Learning Model to Improve Student Biology Cognitive Learning Outcomes. This research was carried out at SMA Negeri 4 Bengkulu City in January-February 2022, with the population being all class X MIPA SMA Negeri 4 Bengkulu City and the samples were class X MIPA 2 (Experimental Class) and Class X MIPA 5 (Control Class). Samples were taken using the Cluster Random Sampling technique with an experimental type of research design, namely prettest-posttest group design. With the technique of collecting data through tests, namely in the form of questions in the form of Essays totaling 5 questions. Cognitive learning outcomes data obtained from the calculation of prerequisite tests in the form of normality test and homogeneity test. After testing the prerequisites, then testing the results of data analysis using the T test, namely the Independent Samples t-Test. And the results of data analysis show that the application of the POE learning model can improve the achievement of students' basic competencies at SMA Negeri 4 Bengkulu City. The results of the Independent Samples t-Test (t) of 8.410 with a p value of 0.000. Because the value of p <0.05, it is said that there is an influence between the learning outcomes of the experimental class and the learning outcomes of the control class. Thus it can be said that the application of the Predict-Observe-Explain (POE) learning model has a significant effect on improving the cognitive learning outcomes of Biology Students at SMA Negeri 4 Bengkulu City.

References

Anugraheni, I. (2017). Analisa Faktor-faktor yang mempengaruhi proses belajar guru-guru sekolah dasar. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, Vol. 4, No. 2, Hal. 205-212.

Aswan. (2016). Strategi Pembelajaran Berbasis PAIKEM, (Yogyakarta: Aswaja Pressindo).

Atriyanti, Y., & Hadisaputro, S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran POE Untuk Meningkatkan Ketercapaian Kompetensi Dasar Siswa. Chemistry in education, Vol. 4, No. 1, Hal. 61-67.

Deni Kurniawan. (2019). Pembelajaran Terpadu Tematik. Bandung: Alfabeta.

Farikha, L. I., Redjeki, T., and Utomo, S. B. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Predict Observe Explain (POE) Disertai Eksperimen Pada Materi Hidrolisis Garam Untuk Meningatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI MIA 3 SMA Negeri 4 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). Vol.4, No.4, Hal. 95-102.

Fathonah, F. S. (2016). Penerapan Model POE (Predict Observe Eksplain) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 1, No.1.

Febryananda, I. P. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Sosiodrama terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI OTKP pada Kompetensi Dasar Menerapkan Pelayanan Prima kepada Pelanggan di SMKN 2 Kediri. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, Vol. 7, No. 4, Hal. 170-174.

Fikriyah, R. (2015). Penerapan Model Pembelajar Predict-Observe-Explain (POE) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Jamur Kelas X SMAN 1 Raja Galuh. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Syekh Nurjati Cirebon.

Hamiyah, N., Jauhar, M. (2014). Strategi Belajar-Mengajar di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Haryati, D. (2016). Efektifitas Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas IV SD Inpres BTN IKIP 1 Makasar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, Vol. 3, No. 20, Hal. 80-96.

Hayati, S. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Cooperative Learning. Magelang: Graha Cendikia.

Hermawan, A. (2017). Konsep Belajar Dan Pembelajaran Menurut Al-Ghazali. Jurnal Qathruna, Vol. 1, No. 1.

Hidayat, A., Maspupah, M., & Nurpratiwi Susanto, F. (2017). Penerapan Model Predict-Observe-Explain (POE) Untuk Mengetahui Hasil Belajar Siswa Pada Materi System Indra Manusia di SMAN 3 Kota Cimahi Tahun Pelajaran 2017/2018. Ilib.uinsgd. ac. Id, No. 1, Hal. 1-9.

Indriana, V., Arsyad. N., & Mulbar, U. (2015). Penerapan Pendekatan Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikirkreatif Siswa Kelas XI IPA-1 SMAN 22 Makasar. Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, Vol. 3, No. 1, Hal. 51-62.

Kamasanti, L.P. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Predict-Observe-Explain (POE) Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar dalam Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) PADA Siswa Kelas VI SD No. 1 Timuhun Kecamatan Banjarangkan Kabupaten Klungkung Tahun Pelajaran 2011/2012. Proposal Penelitian

Khoerinnisa,P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, Vol. 3, No. 1, Hal. 1-27.

Khuzaipah. (2019). Analisis Proses Pembelajaran Biologi Di Madrasah Aliyah Negeri Kuala Tungkal. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sultan Thaha Saifudin Jambi.

Kurniawan, B., Wiharna, O., & Permana,T. (2017). Study analisis factor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar pada mata pelajaran teknik listrik dasar otomotif. Journal of Mechanical Engineering Education, Vol. 4, No. 2.

Marliani, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP). Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, Vol. 5, No. 1.

Misrawati. (2017). Peranan Guru BK Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Layanan BK Kelompok. Pembelajaran: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan Dan Pembelajaran, Vol. 1, No. 2.

Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Muna, I. A. (2017). Model Pembelajaran POE (Predict Observe Eksplain) Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Prose IPA. El-Wasathiya: Jurnal Study Agama, Vol. 5, No.1, Hal. 73-92.

Ngalimun. (2016). Strategi Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Presindo

Nopriyeni, N., Lestari, F. A., Irwandi, I., & Hartati, M. S. (2022). Efektifitas Pembelajaran Daring Berbasis Google Classroom pada Masa Covid-19 di Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 6092-6100

Nurfirdaus, N., & Hodijah, N. (2018). Studi Tentang Peran Lingkungan Sekolah dan Pembentukan Perilaku Sosial Siswa SDN 3 Cisantana. educator, Vol. 4, No. 2, Hal. 113-129.

Nurwandi. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Predict Observe Explain (POE)Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Gerak Pada Manusia Kelas XI SMA Negeri 2 Rambang Kuang. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Palembang.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, Vol. 3, No.2, Hal. 333-352.

Permatasari, Obimita Ika. (2011). “Keefektifan Model Pembelajaran Predict-Observe-Explain (POE) Berbasis Kontekstual dalam Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VII pada Pokok Bahasan Tekanan”. Skripsi UNNES Semarang

Rahayu, S. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model POE berbantuan Media “I am a Scientist”. Innivative Journal of Curiculumand Educational Tecnology, Vol.2, No. 1, Hal. 128-133.

Rini, A. (2016). Penggunaan Teknik Predict Observe Explain (POE) dalam Peningkatan Pembelajaran IPA tentang Energi Pada Siswa kelas IV SD Negeri 1 Kedungwinangun Tahun Ajaran 2015/2016. KALAM CENDEKIA PGSDKEBUMEN, Vol. 4, No.3, Hal 1.

Rusman. (2018). Model-model pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: Raja Grafindo Rosdakarya

Setiowati, Retno. (2015). Analisis Standar Proses Pembelajaran Biologi Materi Pokok Bioteknologi Kelas XII BCS (Bilingual Class System) Sains MAN 2 Kudus. Skripsi. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Shirajuddin, Murdani. E., & Kusumawati, I. (2020). Penerapan model pembelajaran Predict observe eksplain write (POEW) Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Kalor dan Perpindahannya. Jurnal Of Educational Review And Research, Vol. 3, No. 2, Hal. 80-85.

Shofiah, R. I., Bektiarso, S., & Supriadi, B. (2017). Penerapan Model POE (Predict Observe Eksplain) Dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar IPA dan Retensi Siswa di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, Vol. 6, No. 4, Hal. 356-363.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif. Kualitatif, Komninasi, dan R&D. Penerbit CV. Alfabeta: Bandung.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alvabeta.
Suhartono & Patma, R. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Fiqih Materi Pembelajaran Haji dan Umrah Melalui Penerapan Metode Advokasi, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 5, No. 1, Hal. 14.

Sulistiyono. (2013). Penerapan Model Prediction, Observation, Explanation (POE) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika. Jurnal Kependidikan STKIP-PGRI

Sulistiyono, S., & Dewiyanti, F. (2014). Penerapan Model Prediction, Observation, Explanation (POE) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X1 SMA Negeri Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Perspektif Pendidikan, Vol. 8, No. 1, Hal. 16-21.

Sundari, H. (2015). Model-model Pembelajaran dan Pemerolehan bahasa kedua/asing. Jurnal Pujangga, Vol. 1, No. 2, Hal. 106-117.

Surahmadi, Bambang. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran POE (Predict Observe Explain) Ditinjau dari Motivasi Belajar dan Pengetahuan Awal Siswa Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VII SMPN 1 Tamanggung. Jurnal Prosiding Pertemuan Ilmiah. Yogyakarta

Syamsudduha, St dan Muh. Rapi. (2012). Penggunaan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. Vol. 15. No. 1, Hal. 18-31.

Trianto. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Undang-undang RI. No. 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yusuf, M. (2018). Pengantar Ilmu Pendidikan. Lembaga Penerbit Kampus IAIN Palopo Kalan Agatis, Kel. Balandai Kec. Bara Kota Palopo.
Published
2022-12-11