ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL-SOAL MATEMATIKA KELAS VIII SMP NEGERI 23 REJANG LEBONG

  • Atma Nuraziz STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
  • Sukasno S. STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
  • Nur Fitriyana STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
Keywords: Understanding concepts, Mathematics

Abstract

The purpose of this research is to describe students' concept comprehension ability in solving math problems in grade VIII of SMP Negeri 23 Rejang Lebong. This research uses descriptive qualitative method. The subjects in this study were grade VIII-1 students of SMP Negeri 23 Rejang Lebong which were divided into 3 groups, namely students with high ability, medium ability, and low ability. Data collection techniques in this study use test and interview techniques. The results showed that the percentage of achievement of each indicator of students' overall concept comprehension ability lies in the criteria of 56.67%. With the details of each concept understanding indicator as follows: 1) The indicator reasates a concept by 61.11%, 2) Indicators provide examples and not examples of 80.56%, 3) Indicators classify objects according to certain traits according to their concept of 40.74%, 4) Indicators present concepts in the form of mathematical representations of 53.24%, 5) Indicators develop necessary terms and conditions sufficient for a concept of 64.81 %, 6) Indicators using , utilizing and selecting certain procedures or operations by 40.28%, and 7) Indicators apply concepts or algorithms in troubleshooting by 66.20_%.

References

Andar dan Ikman. 2016. Deskripsi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Ujian Semester Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Kediri. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. 4(2), 15-28

Fatqurhohman. 2016. Pemahaman Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 4(2), 127-133

Hartati, dkk. 2017. Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi, dan Koneksi Matematika terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah.

Hasratuddin. 2014. Pembelajaran Matematika Sekarang dan yang akan Datang Berbasis Karakter. Jurnal Didaktik. 1(2), 30-42

Lusiana, Restu, dkk. 2018. Analisis Pemahaman Konsep Siswa Kelas VII Berdasarkan Taksonomi Bloom Ditinjau dari Kemampuan Kognitif. JEMS Jurnal Edukasi Matematika dan Sains. 6(2), 60-69

Murizal, Angga, dkk. 2012. Pemahaman Konsep Matematis Model Pembelajaran Quantum Theaching. Jurnal Pendidikan Matematika. 1(1), 19-23

Raharjo, Jajo F. dan Herri Sulaiman. 2017. Mengembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Diskrit Dan Pembentukan Karakter Konstruktivis Mahasiswa Melalui Pengembangan Bahan Ajar Berbantuan Aplikasi Education Edmodo Bermodelkan Progresif Pace. Jurnal Teori dan Riset Matematika Teorema. 2(1), 47-62

Sari, Eka F.P. 2017. Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa Melalui Metode Pembelajaran Learning Starts With A Question Method. Jurnal Mosharafa. 6(1), 25-34

Septiyana, Wieka, dkk. 2016. Model Pembelajaran Matematika Knisley untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konseptual Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. 9 (1), 128-137

Siyoto, Sandu dan Ali Sodik. 2015. Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta; Literasi Media Publishing

Uno, Hamzah B. 2009. Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif daan Efektif. Jakarta; Bumi Aksara

Virgana. 2016. STAD Problem Solving Minat dan Pemahaman Konsep. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan. 3(3), 297-308

Zuliana, Eka. 2017. Penerapan Inquiry Based Learning Berbantuan Peraga Manipulatif dalam Meningkatan Pemahaman Konsep Matematika pada Materi Geometri Mahasiswa PGSD Universitas Muria Kudus. Jurnal Pendidikan. 8(1), 35-43
Published
2020-12-30
How to Cite
Nuraziz, A., S., S., & Fitriyana, N. (2020). ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL-SOAL MATEMATIKA KELAS VIII SMP NEGERI 23 REJANG LEBONG. Journal of Mathematics Science and Education, 3(1), 17-25. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v3i1.1037