EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN PREDICT, OBSERVE, EXPLAIN (POE) PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP NEGERI SELANGIT

  • Dina Mitasari STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
  • Idul Adha STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
  • Nur Fitriyana STKIP PGRI Lubuklinggau, Indonesia
Keywords: Effectiveness, Learning, POE.

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the Predict, Observe, Explain (POE) learning model in mathematics learning for VII grade students of SMP Negeri Selangit. This research is in the form of quasi-experimental. The population is all grade VII students of SMP Negeri Selangit in the academic year 2019/2020, totaling 98 students and as a sample are class VII.3 students, amounting to 24 students. Data collection is done by test and non-test techniques. The collected data were analyzed using t-test at a significant level α = 0.05. Based on the results of the study showed the effectiveness of the Predict, Observe, Explain (POE) learning model in mathematics learning with an average score of 74.44 with the percentage of students completing 79.17% of students' responses to learning in the good category with a percentage of 72.44 %, and student learning activities in the quite active category with a percentage of 28.45%.

References

Abdurrahman. (2010). Pengantar dan Pengenalan Matematika. Jakarta: Rosdakarya.
Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Baroh. (2010). Efektivitas Metode Simulasi Pada Materi Peluang Siswa kelas IX SMP Negeri 1 Semarang. Jurnal UIN Sunan Ampel Surabaya. 3(1), 14-25.
Fitriyana, Nur. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Two stay two stray pada Sub Pokok Bahasan Persegi Panjang dan Persegi untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPIT Miftahul Jannah. 130-134. Lubuklinggau: STKIP PGRI Lubuklinggau.
Friansah, D., Adha, I., & Refianti, R. (2018). Pengembangan Pocket Book Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Matematika (Judika Education). 1(1), 1-10.
Hidayati, Nur. (2016). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Matematika melalui Penerapan Model Pembelajaran Predict-Observe-Explain (POE) kelas III SDN Samberan kec. Kanor kab. Bojonegoro. Jurnal KaryaPendidikan.2(3), 58-65.
Indriana, dkk.(2015). Penerapan Pendekatan Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir kreatif siswa kelas XI IPA-1 SMAN Makassar. DAYA MATEMATIS, 3(1), 14-25.http://docplayer.info/32960372-Jurnal-daya-matematis-volume-3-nomor-1-maret-2015.html. [diakses tanggal 12 Desember 2018].
Lestari, Kurnia Eka dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Prasetyo & Rabiman. (2015). Penerapan Metode Diskusi dengan bantuan Media Animasi untuk meningkatkan Keaktifan dan Hasil belajar mata diklat motor sistem bahan bakar Siswa kelas XI SMK Muhammadiyah gamping Tahun ajaran 2014/2015. Jurnal Taman Vokasi, 3(2), 14-25.
Pratinuari, Karina. 2013. Keefektifan Pendekatan Open-Ended dengan Pembelajaran Kontekstual terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif. Unnes Journal of Mathematics Education, 2(1), 105-113.
Rohmawati, Afifatu. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 18-29.
Simanjuntak, Imelda. (2018). Respon Siswa terhadap Pembelajaran Matematika Realistik dengan konteks Budaya Batak Toba. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 4(1), 19-30.
Sumantri, M. S. (2015). Strategi Pembelajaran Teori dan Praktik di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Rajawali Pres.
Published
2020-06-29
How to Cite
Mitasari, D., Adha, I., & Fitriyana, N. (2020). EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN PREDICT, OBSERVE, EXPLAIN (POE) PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP NEGERI SELANGIT. Journal of Mathematics Science and Education, 2(2), 60-67. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v2i2.528