SYSTEMATIC LITERATUR REVIEW: MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA MATERI BANGUN

  • Amrina Rosada Universitas PGRI Silampari, Indonesia
  • Maria Luthfiana Universitas PGRI Silampari, Indonesia
Keywords: Contextual Teaching and Learning, Build Space

Abstract

The purpose of this research is to review the articles on mathematics learning on the material of building space using the Contextual Teaching and Learning model. This research method uses literature review, namely library research (Library Research) namely SLR or (Systematic Literature Review) by collecting data from several relevant journals. This study analyzes 5 relevant mathematical journals regarding the CTL model in mathematics learning on the material of spatial structure. Based on the analysis of the 5 journals, it can be concluded that learning mathematics using the CTL model in building materials can improve student learning outcomes.

References

Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Konteksual. Prenada Media.

Artikasari, E. A., & Saefudin, A. A. (2017). “Menumbuh kembangkan kemampuan berpikir kreatif matematis dengan pendekatan contextual teaching and learning”. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika, 3(2), 73-82.

Chityadewi, K. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Operasi Hitung Penjumlahan Pecahan dengan Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning). Journal of Education Technology, 3(3), 196-202.

Fauziah, R. H., & Ruqoyyah, S. (2022). “Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Materi Bangun Ruang Melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar”. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 5(1), 188-198.

Firmansyah, A., Hasanuddin, H., & Nelson, Z. (2018). “Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Pengetahuan Awal Siswa”. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 01-10.

Harahap, T. D., Husein, R., & Suroyo, S. (2021). “Pengaruh Model Pembelajaran ContextualTeaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Berpikir Kritis”. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(3), 972-978.

Karyasa, I. K. (2021). “Model pembelajaran contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika”. Indonesian Journal of Educational Development, 2(1), 78-87.

Kistian, A. (2018). “Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri Langung Kabupaten Aceh Barat”. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2).

Mardiati, M., & Rani, F. N. (2018). “Pengaruh model pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap kemampuan penalaran matematika”. Jurnal Mathematic Paedagogic, 2(2), 115-123.

Norhayati, N., Hasanuddin, H., & Hartono, H. (2018). “Pengembangan media pembelajaran berbasis contextual teaching and learning untuk memfasilitasi kemampuan pemecahan masalah matematis siswa madrasah tsanawiyah”. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 19-32.

Panjaitan, D. J. (2018, April). “Peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa pada pokok bahasan bangun ruang melalui ctl”. In prosiding seminar nasional hasil penelitian (Vol. 1, No. 1, pp. 212-216).

Rahmawati, T. D., Wahyuningsih, W., & Getan, M. A. D. (2019). “Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa”. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 5(1), 83-92.

Refianti, Rani, and Novianti Mandasari."Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Contextual Teaching and Learning (CTL) Berbasis Kota Lubuklinggau." Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education 2.2 (2019): 102-109.

Sari, D. A., Rahayu, C., & Widyaningrum, I. (2018). Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Materi Kubus Dengan Konteks Tahu di Kelas VIII. Journal of Dedicators Community, 2(2), 108-115.

Siallagan, A. R. H. (2019). Studi kepustakaan mengenai blended learning sebagai inovasi model pembelajaran di era 21.

Sipayung, A. (2018). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika tentang Sifat-Sifat Bangun Ruang Sederhana melalui Contextual Teaching and Learning. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 401-412.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Yulia, P. (2016). “Efektifitas Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP N 16 Batam Tahun Pelajaran 2014/2015”. PYTHAGORAS: Journal of the Mathematics Education Study Program, 5(1).

Yuliani, A. (2015). “Meningkatkan kemampuan komunikasi matematik pada mahasiswa melalui pendekatan contextual teaching and learning (ctl)”. Infinity Journal, 4(1), 01-09.

Yunianto, Y. (2021). “Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Materi Mengindentifikasi Bangun Ruang dengan Menggunakan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Mata Pelajaran” Matematika. Paedagogie, 16(2), 63-74.

Zuliyanti, P., & Pujiastuti, H. (2020). “Model contextual teaching learning (CTL) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP”. Prisma, 9(1), 98-107.
Published
2022-12-30
How to Cite
Rosada, A., & Luthfiana, M. (2022). SYSTEMATIC LITERATUR REVIEW: MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA MATERI BANGUN. JOURNAL of MATHEMATICS SCIENCE and EDUCATION, 5(1), 22 - 33. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jmse.v5i1.1620