PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PAIR CHECK BERBASIS ETNOMATEMATIKA PADA SOAL CERITA KELAS VIII SMP AR-RISALAH
Abstract
This study aims to determine the results of learning mathematics in class VIII SMP Ar-Risalah Lubuklinggau after using the pair check learning model based on ethnomathematics on word problems. The approach used in this research is a quantitative approach with a quasi-experimental research type. The population in this study were all class VIII of SMP Ar-Risalah Lubuklinggau for the 2022/2023 academic year. The sample taken was class VIII.A Al-Jabar with a total of 24 students. The data collection technique in this study was a test technique by giving five questions to students. The results of this study indicate that student learning outcomes experience mastery of 79% with an average value of 82.71. Based on the research using the t test with a significant level = 0.05 with the results of the hypothesis test analysis showing the final ability of students with tcount (3,180) > ttable (1.713), so it can be concluded that the mathematics learning outcomes of class VIII students at SMP Ar-Risalah for the 2022/2023 academic year after applying the model Pair Check based on Ethnomatematics on Story Problems increases.
References
Imanda, K. N., Rahardi, R., & Rahardjo, S. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Tipe Campers dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1517-1526.
Jumiati, Y., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(1), 11-18.
Komalasari. (2013). Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT. Refika Aditama.
Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam pengembangan model pembelajaran untuk peningkatan profesionalitas guru. Jakarta: Kata Pena, 71-72.
Nursyeli, F., & Puspitasari, N. (2021). Studi Etnomatematika pada Candi Cangkuang Leles Garut Jawa Barat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 327-338.
Putri, L. I. (2017). Eksplorasi etnomatematika kesenian rebana sebagai sumber belajar matematika pada jenjang MI. Jurnal Ilmiah pendidikan dasar, 4(1).
Shoimin, A. (2021). model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Sudirman, S. (2017, April). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Pesisir Ditinjau dari Perbedaan Gender pada SMP Negeri 2 Tiworo Selatan. In Seminar on Applied Quantitative Research.
Supardi, U. S. (2015). Peran berpikir kreatif dalam proses pembelajaran matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3).
Triwigati, I. R., Suprayitno, I. J., & Prihaswati, M. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran Pair Check for Make a Match dengan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Penalaran Pada Materi Segiempat Kelas VII. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 3(1).
Umam, M. D. (2014). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Operasi Hitung Pecahan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume, 3(3).
Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013, November). Peran etnomatematika dalam membangun karakter bangsa. In Makalah Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Prosiding, Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, Yogyakarta: UNY (Vol. 1, No. 1).
Yulianti, W., Sulistyaningsih, D., & Mawarsari, V. D. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Preview Question Read Reflect Recite Review dengan Pendekatan Problem Solving terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Materi Geometri Kelas X. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 3(1).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work by Journal of Mathematics Science and Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.