SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: MODUL AJAR DIGITAL BERBASIS OPEN-ENDED PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
The aim of this research is to produce a digital mathematics learning module based on an open-ended approach to mathematics learning. This type of research is development research with an Open - Ended model. The steps include presenting the problem, designing the lesson, paying attention to and recording student responses, guiding and directing students and making conclusions. The subjects in this research were class VII junior high school students. The results of this research show that digital learning modules based on an open-ended approach can improve students' creative mathematical thinking, this is based on the test results obtained.
References
Azzahro, T. A., & Subekti, F. E. (2022). Systematic Literature Review : Efektivitas Penggunaan Media Evaluasi Digital dalam Pembelajaran Matematika. Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(2), 207–213. https://doi.org/10.35569/biormatika.v8i2.1331
Fh, Y., Barlian, I., & Fatimah, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Bahan Ajar Digital Interaktif Berbasis Blog Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 8(1), 62–72. https://doi.org/10.15408/sd.v8i1.20727
Fitri, A., Efriyanti, L., & Silmi, R. (2023). Pengembangan Modul Ajar Digital Informatika Jaringan Komputer Dan Internet Menggunakan Canva Di Sman 1 Harau. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 7(1), 33–38. https://doi.org/10.36040/jati.v7i1.5999
Florianus Dama, Y., Bhoke, W., & Rawa, N. R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Dengan Pendekatan Problem Based Learning Berbasis Etnomatematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Smp Kelas Viii. Jurnal Citra Pendidikan, 1(4), 610–618. http://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/jil/index.php/jcp/index
Hanisan, H. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Pendekatan Open Ended pada Materi Sistem Persamaan dan Pertidaksamaan Linear. Indonesian Journal of Education Research (IJoER), 3(3), 62–65. https://doi.org/10.37251/ijoer.v3i3.564
Hendri, S., Handika, R., Kenedi, A. K., & Ramadhani, D. (2021). Pengembangan Modul Digital Pembelajaran Matematika Berbasis Science, Technology, Enginiring, Mathematic untuk Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2395–2403. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1172
Hormadia, I., & Putra, A. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Didactical Mathematics, 3(April), 1–7.
Khoiriyah, S., Istiani, A., Cahyadi, R., & Kayyis, R. (2022). PENGEMBANGAN MODUL DIGITAL MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN FLIP PDF CORPORATE EDITION melaksanakan pembelajaran , namun tidak semua media belajar dapat digunakan cetaknya . Modul digital dianggap lebih praktis karena dapat diakses kapanpun dan. 3(2), 109–120.
Kurniawan, M. R., & Agoestanto, A. (2023). Systematic Literature Review: Identifikasi Kemampuan Berpikir Aljabar dan Resiliensi Matematis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2208–2221. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2442
Lestari, Sugiarto Sigit, & Kurniati Ratna. (2023). Systematic Literature Review (Slr) :Pemanfaatan Software Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 3275–3287. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/22627
Maskur, M., & Safitri, E. R. (2021). Efektivitas Penggunaan Bahan Ajar Digital Berbasis Android dalam Pembelajaran IPA pada Siswa Berkebutuhan Khusus. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(1), 47–53. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i1.2149
Pendekatan Open Ended Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Inovasi Matematika, 1(2), 99–109. https://doi.org/10.35438/inomatika.v1i2.151
Penalaran, K. (2020). 77 p-ISSN 2338-980X. 77–86.
Pinahayu, E. A. R., Auliya, R. N., & Adnyani, L. P. W. (2018). Implementasi Aplikasi Wingeom untuk Pengembangan Bahan Ajar di SMP. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(02), 112. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v1i02.2544
Pujiasih, A. T., Sulianto, J., & Azizah, M. (2020). Pengembangan Bahan Ajar pada Materi Pecahan Kelas IV Berbasis Pendekatan Open-Ended untuk Meningkatkan Penalaran. Prosiding Webinar FIP 2020, 24, 19–27.
Rahmaniah, W. A., & Zainuddin, A. (2023). Modul Digital Matematika Berbasis Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 7(1), 169–176. https://doi.org/10.23887/jppp.v7i1.58338
Rohmatulloh, R., Pujiastuti, H., & Fathurrohman, M. (2022). Integrasi E-Modul dalam Pembelajaran Matematika : Systematic Literature Review. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7828–7839. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.4238
Simamora, N. I., Simamora, E., & Dewi, I. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Menggunakan Hypercontent untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2635–2651. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1740
Singgih Budiarso, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Metode Hypnoteaching untuk Memotivasi Siswa SMP dalam Belajar IPA pada Materi Energi Terbarukan. Jurnal Pena Sains, 3(2), 132–141.
Sugiharni, G. A. D. (2018). Pengembangan Modul Matematika Diskrit Berbentuk Digital Dengan Pola Pendistribusian Asynchronous Menggunakan Teknologi Open Source. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 7(1), 58. https://doi.org/10.23887/janapati.v7i1.12667
Sukendra, I. K., Surat, I., & Darmada, I. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Vokasi Digital Berbasis Stem Di Smk Pada Materi Trigonometri. Widyadari, 23(1), 59–72. https://doi.org/10.5281/zenodo.6390927
Surya Atmaja, I. K., Sukendra, I. K., & Widana, I. W. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Digital Matematika Sma Kelas X Berorientasi Hots. Widyadari, 22(2), 459–468. https://doi.org/10.5281/zenodo.5550368
Widodo, C. A., Sukendra, I. K., & Sumandya, I. W. (2021). Pengembangan Bahan Ajar DIgital Matematika SMA Kelas X Berbasis STEM. WIDYADARI Jurnal Pendidikan, 22(2), 478–486. https://doi.org/10.5281/zenodo.5550400
Yohana, A., & Rachmadiyanti, P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Berbasis Pendekatan Open_Ended Question Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Ips Kelas 5 Sekolah Dasar. Jpgsd, 11(7), 1436–1446.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work by Journal of Mathematics Science and Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.