PEMBENTUKAN KARAKTER KEDISIPLINAN PADA SISWA SEKOLAH DASAR NEGERI MAMBANG KECAMATAN MUARA KELINGI KABUPATEN MUSI RAWAS MELALUI PERMAINAN RAKYAT

  • Rusmana Dewi Universitas PGRI Silampari
  • Nur Nisai Muslihah Universitas PGRI Silampari
  • Tri Astuti Universitas PGRI Silampari
  • M. Syahrun Effendi Universitas PGRI Silampari

Abstract

This community service aims to reintroduce folk games to elementary school students. The aim and target of this activity are students of the State Elementary School in Mambang Village, Muara Kelingi District, Musi Rawas Regency so they can get to know and play folk games. The methods used in the activities are lecture, demonstration, simulation and practice methods. The material presented in this activity includes; Definition of Folk Games, Benefits of Folk Games, Types of Folk Games, How to Play in Folk Games, and Practice of Playing Folk Games, Character Values ​​of Discipline in each Folk Games. The results of the Community Service activities showed that as many as 86 students from the Public Elementary School in Mambang Village, Muara Kelingi District, Musi Rawas Regency who participated in this activity were very enthusiastic about playing folk games. The games practiced are the Cengkleng game, the Rubber Rope game, the Congklak Dakon game, the Wooden Stilts game, the Bekel Ball game and the Shell Stilt game.

References

Anggita, et, 2018. Eksistensi Permainan Rakyat Sebagai Warisan Budaya Bangsa. Journal of Sport Science and Education (JOSSAE) VOL: 3, NO: 2 Universitas Negeri Semarang, Central Java 50229, Indonesia hal. 55-59.

Anggraeni, Ayu Septi. 2018. Meningkatkan Karakter Disiplin Anak Melalui Permainan rakyat Ular Naga Usia 4-5 Tahun Di Tk /Kb Al Ikhlas.rakyat Ular Naga usia 4-5 di Tk/kb Al Ikhlas Tahun Ajaran 2017-2018”. Universitas Muhammadiyah Jember.

Anggraeni, Made Ayu dkk. 2018. Pengaruh Permainan rakyat Lompat Tali Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Journal of Early Childhood Care & Education1 (1), March 2018. Hal. 18 -25.

Ekawati, Khusnia. Peningkatan Sikap Disiplin Menggunakan Permainan rakyat Siswa Kelas V Sd Nahdlatul Ulama’ Yogyakarta . Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 1 Tahun ke-5 Tahun 2016.hal. 16-22.

Lickona, Thomas. 2013. Mendidik untuk Membentuk Karakter : Bagaimana Sekolah dapat Memberikan Pendidikan tentang Sikap Hormat & Tanggung Jawab. Jakarta: Bumi Aksara.

Mulyani Novi. 2016. Super Asik Permainan Rakyat Anak Indonesia. Yogyakarta: Diva Press.

Muslihah, Nur Nisai, dkk. 2022. Eksistensi Permainan Rakyat Kota Lubuklinggau (Sebuah Inventarisasi dan Pelestarian Folklor Sebagian Lisan Pada Masyarakat). Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran) Volume 6, Nomor 1, Juli-Desember 2022. e-ISSN : 2597-5218 p-ISSN : 2597-520X. hal. 176-193.

Muslihah, Nur Nisai. et.all. 2020. Pendampingan Pelestarian Permainan Rakyat pada Anak Usia Sekolah Dasar di Kelurahan Tanah Periuk Kecamatan Lubuklinggau Selatan II Kota Lubuklinggau. Laporan Pengabdian pada Masyarakat.

Nugraha, Yoga Awaludin, dkk. 2018. Traditional Game on The Social Skill of Students in The Social Science Learning of Elementary School. Journal of Primary Education Vol. 7 No 2 (2018):220–227.

Paradisa, Tira. 2017. Permainan Rakyat Lompat Tali Merdeka Sebagai Media Pelaksanaan Proses Game Stage Di SD Negeri 94 Pekanbaru. JOM FISIP Vol. 4 No. 2 Oktober 2017. hal 1-15.

Rahim, A. F. (2015). Pengaruh permainan tradisional egrang tempurung kelapa terhadap keseimbangan anak usia dini 4–6 tahun (Doctoral dissertation). Universitas Muhammadiyah Surakarta, Jawa Tengah.

Triyatmoko, Novi, dkk. 2018. Pengaruh Disipilin Siswa Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelasp XI IPS Di SMA Negeri 19 Mojolaban Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi https://jurnal.uns.ac.id/ p-ISSN22548-89611|e-ISSNi2548-7175 | Volume 4 Nomor 2 (2018). Hal 1-15

Zafirah, Afifah dkk. 2018. Penanaman Nilai-Nilai Karakter Terhadap Peserta Didik Melalui Permainan Congkak Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Karakter Vol. 9, No. 1 (2018) hal 95-104.
Published
2023-06-15

Most read articles by the same author(s)