PENGEMBANGAN E-MODUL GELOMBANG BUNYI BERBANTUAN APLIKASI PHYPHOX UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI IPA MAN 2 LUBUKLINGGAU

  • Ramadhan Fitri Yani Mahasiswa
  • Wahyu Arini Universitas PGRI Silampari
  • Yaspin Yolanda Universitas PGRI Silampari

Abstract

The purpose of this development research is to (1) increase learning independence and (2) improve students' physics learning outcomes after participating in learning using the phyphox application-assisted sound wave e-module. This research is a development research with the ADDIE model. The subjects of this study were students of grade XI Science 1 MAN 2 Lubuklinggau. Data collection techniques are carried out in the form of validation sheets, learning independence questionnaires and learning outcomes tests. The validation obtained 0.82 material experts, media experts 0.85 and linguists 0.87. Thus, the phyphox application-assisted sound wave e-module is very feasible for use in the classroom. And the results of the analysis of increasing learning independence of 85% and the analysis of learning outcomes with questions that have pre-test and post-test learning results, obtained a Gain Score of 0.54 included in the medium category. . Based on the research data obtained, it can be concluded that the sound wave e-module assisted by the phyphox application can improve student independence and learning outcomes so that it can be used in learning activities.

References

Amin, A., & Sulistiyono, S. (2021). Pengembangan Handout Fisika Berbasis Contextual Teaching And Learning (Ctl) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika UNDIKSHA, 11(1), 29-38.

Akhiruddin, Sujarwo, Atmowardoyo, H., Nurhikmah, H.,(2019). Belajar Dan Pembelajaran. Sungguminasa: Cv.Cahaya Bintang Cemerlang.

Arikunto, & Suharsimi. (2011). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Apriyani, N., Ariani, T., & Arini, W. (2020). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Discovery Learning Pada Materi Fluida Statis Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2019/2020. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika. 2(1), 41-54.

Aryansi, D & Yolanda,Y (2020). Pengembangan Buku Ajar Fisika Berbasis Kontekstual Pada Materi Medan Magnetik Siswa Kelas XII SMA Negeri 2 Muara Beliti. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika. 2(2), 107-118.

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Cahyadi, & Rahmat, A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Islamic Education Journal 3(1),35–42.

Gusnita, Melisa, & Delyana, H. (2021). Kemandirian Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Square ( Tpsq ). 3(2),286–96.

Hamzah.(2019). Metode Penelitian & Pengembangan (Research & Development). Malang: Literasi Nusantara.

Jalinus, A. (2016). Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Nurfadilah, Ishafit, Herawati, R., & Nurulia, E,. (2019). Pengembangan Panduan Eksperimen Fisika Menggunakan Smarthphone Dengan Aplikasi Phyphox Pada Materi Tumbukan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika 10(2),101–7.

Permatasari, S.V.G., Pujayanto, & Fauzi, A. (2021). Pengembangan E-Modul Interaktif Materi Gelombang Bunyi dan Cahaya Berbasis VAK Learning. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika. 11(2), 102-109.

Restu, I. A., & Arini, W. (2020). Pengembangan LKS Fisika Berbasis Contextual Teaching And Learning Materi Suhu Dan Kalor Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Lubuklinggau. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika. 2(2), 92-106.

Sulistiyono, S. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Scientific Investigation untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Penguasaan Materi Siswa SMA. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 2(1), 33-41.

Rusmayana, T. (2021). Model Pembelajaran ADDIE INTEGRASI PEDATI di SMK PGRI Karisma Bangsa. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Sukariasih, L., Sahara, L., Hariroh, L., & Fayanto, S. (2019). Studies The Use Of Smartphone Sensor For Physics Learning. 10, 862-870.

Yolanda,Y (2021). Pengembangan Modul Ajar Fisika Termodinamika Berbasis Kontekstual. Jurnal Jendela Pendidikan. 1(3), 81-95.
Published
2023-06-16