Analisis Nilai-Nilai Karakter Pada Cerita Rakyat Bujang Kurap di Kota Lubuklinggau
Abstract
This study aims to analyze the character values in the Bujang Kurap story in Lubuklinggau City. The research method used is descriptive method. Data collection techniques in this study used interview and documentation techniques. The data analysis technique was carried out with Miles and Huberman's interactive data analysis model. The results of the study describe the values contained in the Bujang Kurap Folklore. The story of Bujang Kurap is a story from the Lubuklinggau community which has become oral literature which contains the values of local wisdom. The story of Bujang Kurap is a legend because it tells of the occurrence of Lake Raya, namely when there was a contest for pulling sticks in Karang Panggung Village. The Bujang Kurap story has the following character values: can provide entertainment, supernatural powers, patience, belief in God, honesty, and not arrogant attitude. The character values contained in the Bujang Kurap story are a medium of learning for the younger generation. This legend continues to be an oral literature that must be guarded so as not to be eroded by globalization. Folklore, especially in today's society, has begun to fade, this is because the story connection from the older generation has been cut off. Meanwhile, the younger generation today is very little willing to dig into the history of folk tales. The younger generation today is more inclined to the world of increasingly sophisticated technology. Folklore is only considered as entertainment alone, no meaning is taken from the stories conveyed.
References
Abdul Majid. 2015. Pendekatan Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
Barnawi, Arifin, 2012. Strategi dan Kebijakan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Yogjakarta : Ar-Ruzz Media.
Danandjaja, James. 2017. Folklor Indonesia. Jakarta: Grafiti Pers.
Hasanadi, 2017. Kearifan Lokal dalam Cerita Rakyat Lubuklinggau Sumatera Selatan. Jurnal Criketra, Volume 2, Nomor 8.
Isbandiyah, 2015. Pendidikan Karakter sebagai upaya Memperkuat Jatidiri Bangsa di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Prosiding Seminar Pendidikan Nasional dengan Tema Peluang dan Tantangan Dunia Pendidikan dalam Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Palembang: Universitas PGRI Palembang.
Miles dan Huberman, 2015. Analisis Data Kualitatif. Terjemahan Tjetjep Rohendi Rohidi, Jakarta: Universitas Indonesia.
Moleong, Lexy J., 2015. Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Najib M, dkk, 2016. Manajemen Strategik Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Yogyakarta. Gava Media.
Ngainun Naim. 2015. Character Building: Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Pengembangan Ilmu & Pembentukan Karakter Bangsa. Jogjakarta: Ar-Ruz Media.
Noor, Rohinah M., 2011. Pendidikan Karakter Berbasis Sastra: Solusi Pendidikan Moral Yang Efektif. Yogyakarta: Arr-Ruz Media.
Noviati, dkk. 2014. Pengembangan Bahan Ajar Sejarah Berupa Cerita Rakyat Sebagai Wujud Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. UMM Jilid 39 no 96 Tahun 2014.
Permendagri Nomor 39 Tahun 2007. Pedoman Fasilitasi Organisasi Kemaysarakatan Bidang Kebudayaan, Keraton, dan Lembaga Adat dalam Pelestarian dan Pengembagan Budaya Daerah.
Ravico, Mei Upita Sari, 2016. Menggali Nilai Kearifan Lokal Masyarakat Kota Lubuklinggau melalui Cerita Rakyat “Bujang Kurap”. Jurnal Criketra, Volume 5, Nomor 10.
Sugiyono, 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: CV. Alfabeta.
Suseno, Franz Magnis,2017. Etika Dasar Masalah-Masalah Pokok Filsafat Moral, Yogyakarta: Kanisius.
Sutarjo Adisusilo, 2015. Pembelajaran Nilai – Karakter: Konstruktivisme dan VCT Sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Suwandi. 2010. Kumpulan Cerita Rakyat Musi Rawas. Lubuklinggau.
Yanti, Noor, dkk. 2016. Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Rangka Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Siswa Untuk Menjadi Warga Negara yang Baik DI SMA KOPRI Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan: Volume 6, No. 11.
Zubaedi, 2015. Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi Dan Aplikasinya Dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana.