PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBENTUK BUKU CERITA BERGAMBAR BERBASIS SAINTIFIK PADA MATA PELAJARAN FISIKA KELAS XI IPA SMA NEGERI MEGANG SAKTI

  • Umi Solehah Mahasiswa
  • Ahmad Amin Universitas PGRI Silampari
  • Endang Lovisia Universitas PGRI Silampari
Keywords: Bahan Ajar, Buku Cerita Bergambar, Saintifik.

Abstract

This study aims to develop teaching materials in the form of scientific-based picture story books in physics subjects before being used. This research uses development research based on the 4D model (Define, Design, Develop, and Disseminate). At the development stage (Develop). The validation assessment was carried out by media experts, material experts and language experts. The validation results of media experts scored 40 in the very good category, material experts scored 50 and linguists scored 27. So it can be concluded that the development of teaching materials in the form of picture story books based on scientific physics for class XI IPA students at SMA Negeri Megang Sakti is very good from aspects of media, material and discussion reach valid criteria.

References

Agustin, I., Amin, A., & Arini, W. (2019). Penerapan Pendekatan Scientific terhadap Aktivitas Belajar Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Lubuklingga Tahun Pelajaran 2018/2019. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika.1 (2), 121-129.

Amril, R., & Pransiska, R. (2021). Analisis Buku Cerita Bergambar ‘Bee Series’ Sebagai Media Dalam Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Anak. Jurnal Golden Age, 5(2), 175–84.

Ariani, T. (2017). Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI): Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 6(2), 169-177.

Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Harefa, P, D., & Gumay, O, P, U., (2020). Pengembangan Buku Ajar Fisika Berbasis Problem Based Learning (PBL) Pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 3(1), 1-14.

Lestari, W, J. Ariani, T., & Gumay,P, U., (2018). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Bebasis Scientific Approach. Science and Phics Education Journal, 2 (1), 18-29.

Lorenza, Y., Sasmita, P. R., & Amalia, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terbantukan Alat Peraga Sederhana Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 1 (2), 87-93.

Pahrudin, A., & Pratiwi, D.D. (2019). Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 & Dampaknya Terhadap Kualitas Proses Dan Hasil Pembelajaran. Lampung: Pustaka Ali Imron.

Kurniawati, R.T., & Koeswanti, H.D. (2020). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 7(1), 29-42.

Rahmawati, K.M., Prastowo, S.H.B., & Bektiarso, S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Berbasis Scientific Approach Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Medan Magnet Di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika , 8(2), 87–88.

Rosyana, A., Ilhamdi, M.L., & Dewi, N.K. (2021). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Pelajaran IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(3), 302–309.

Sari, M., Amin, A., & Arini, W. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Fisika Berbasis Scientific Pada Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 3 (1), 15-28.

Sulistiyono, S. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Scientific Investigation untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Penguasaan Materi Siswa SMA. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 2(1), 33-41.

Sugiyono. (2019). Model Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Widoyoko EP, Pd M. (2013). Evaluasi Program Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yolanda, Y. (2020). Development of Contextual-Based Teaching Material in The Course of Magnetic Electricity. Thabiea: Journal of Natural Science Teaching. 3(1), 59-6
Published
2023-06-16

Most read articles by the same author(s)