PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH BERBANTUAN MEDIA SCRAPBOOK DALAM PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SD NEGERI KALIBENING

  • Avivah Oktaviana Universitas PGRI Silampari
  • Supriyanto Supriyanto Universitas PGRI Silampari
  • Asep Sukenda Egok Universitas PGRI Silampari

Abstract

This research aimed to determine the completeness of social studies learning outcomes for Class IV of SD Negeri Kalibening after applying the Make A Match learning model assisted by Scrapbook media. The research method used in this study is the Pre-Experimental Design with the form of the design used, namely the One-Group Pretest-Posttest Design. The population is the entire fourth grade of Kalibening Public Elementary School, and the research sample totals 14 students. Data collection techniques include interviews and tests. The data analysis technique used the normality test and the Z test. The results showed that the average student's final test score was 76.64, and the percentage of students who passed was 12 (85.71%). Based on the results of data analysis, it shows that Zcount = 5.39 and Ztable = 1.64    (Zcount > Ztable). Thus it can be concluded that the social studies learning outcomes for Grade IV SD Negeri Kalibening after the application of the Make A Match learning model assisted by Scrapbook media are significantly complete.

References

Arisnandar., Hakim, A., & Ilmi, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal Of Education. 1 (1), 170-184.

Aswarliansyah., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pola Perlahan Pada Materi Perkalian Siswa SD Kelas II. Journal Of Elementary School (JOES). 4(2).

Burhaein, E. (2017). Aktivitas Fisik Olahraga Untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Siswa SD. Indonesian Journal Of Primary Education. 1 (1), 51-58.

Damayanti, M., & Zuhdi, U. (2017). Pengaruh Media Scrapbook (Buku Tempel) Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Keragaman Rumah Adat Di Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD. 05 (03), 803-811.

Dewi, T. K., & Yuliana, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Materi Karangan Deskripsi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan. 9 (1), 19-25.

Egok, A. S., Andeli, A. P., & Sofiarini, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Outdoor Learning Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas V SD Negeri Tanjung Beringin. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian

Fauziyah, S. L., Ismail., & Norra, B. I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Materi Vertebrata di Kelas X. Bioeduca: Journal of Biologi Education. 2 (1), 16-27.

Febriandi, R. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan Scientific Dengan Pembelajaran Cooperative Learning Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School (JOES). 3(1).

Habiby, W. N. (2017). Statistika Pendidikan. Surakarta: Muhammadiyah UniversityPress.

Harianja, J.K., dkk. (2022). Tipe-Tipe Model Pembelajaran Kooperatif. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Irmayanti, R. P., Kristiantari, M. G. R., & Ganing, N. N. (2022). Scrapbook Sebagai Media Pembelajaran Tematik Tema Makanan Sehat Subtema 1 Pembelajaran 2 Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4 (3), 1393-1402.

Jufri, I., Riawarda, A., & Rahmah, N. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama. IQRO: Journal Of Islamic Education. 4 (1), 61-70.

Muljono, P. (2012). Metodologi Penelitian Sosial. Bogor: PT Penerbit IPB Press.

Mulyasa, H. E. (2019). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat. 03 (01), 171-187.

Rusman. (2013). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Sary, A. A., Suroso., & Yustinus. (2018). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pelajaran IPS Siswa Kelaas IV SD Negeri Salatiga 10 Semester 2 Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Berkarakter. 1 (1), 354-360.

Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Supriyanto., & Isbandiyah. (2018). Gaya Belajar Mahasiswa Pendidikan Sejarah STKIP-PGRI Lubuklinggau. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora. 1(2).

Utaminingsih, S., Agustini, F., & Aniq, M. (2019). Pengembangan Media Scrapbook Tema 4 Berbagai Pekerjaan Subtema 3 Pekerjaan Orang Tuaku. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 3 (2), 64-70.

Valen, A., & Egok, A, S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Student Team Achievement Division Siswa Kelas IV SD Negeri 82 Bengkulu. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 04(2).

Veronica, I., Subekti, E. E., & Tsalatsa, A. N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Pada Pembelajaran Tematik Kelas I SD N Taman Sari 01 Pati. Jurnal Sinektik. 2 (1), 26-36.
Published
2023-06-16