PENERAPAN PENDEKATAN SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT (STM) PADA MATERI ASAM BASA TERHADAP ASPEK KESADARAN LINGKUNGAN, RESPON, DAN HASIL BELAJAR KIMIA SISWA SMK N 3 LUBUKLINGGAU

  • Yeni Trianah Universitas Musi Rawas
Keywords: Laps-Heuristic learning model, Mathematical Problem Solving Ability

Abstract

This study aims to discuss the improvement of students' mathematical problem solving abilities through the (Laps-Heuristic) learning model. The method in this research is experiment with the creation of pretest and posttest groups. The population in this study were all students of class VIIIMTs Negeri 2 Muara Enim, and a sample of two classes would be taken, namely class VIII As many as 40 students as the experimental class who received the Laps-Heuristic learning model and class VIII B as many as 39 students as the control class who received conventional learning. . The instrument needed in this research is the Mathematical Problem Solving Ability test in the form of empirically validated essay questions. Data analysis used t test (Independent samples t test), by first testing for normality and homogeneity. Based on the data analysis, the results obtained in this study indicate that there is an effect of the (Laps-Heuristic) learning model on the improvement of students' mathematical problem solving abilities at MTs Negeri 2 Muara Enim.

References

Afandi, R. (2013). Integrasi Pendidikan Lingkungan Hidup Melalui Pembelajaran IPS di Sekolah Dsar Sebagai Alternatif Menciptakan Sekolah Hijau. Jurnal Pedagogia, vol 2 (1): 98-108

Afni, N., Khairil., dan Abdullah. (2014). Penerapan Pendekatan STM (Sains Teknologi Masyarakat) Pada Konsep Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Di SMA Negeri 4 Wira Bangsa Meulaboh. Jurnal Biotik, vol 2 (2): 77-137

Gusfarenia, D. (2013). Model Pembelajaran Sains Tekonologi Masyarakat (STM). Jurnal Edu-Bio, vol 4 (1): 21-31

Junita, S., A. Halim., dan Marlina. (2016). Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat (STM) Untuk Meningkatkan Kesadaran Siswa Terhadap Lingkungan Pada Pembelajaran Kimia Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, vol 4 (2): 117-126

Mas’ud, A. (2014). Desain Model Perangkat Pembelajaran Melalui Pendekatan STM Berbasis Kepulauan Di SMA Kota Ternate. Jurnal Edu Bio Tropika, vol 2 (1): 121-186

Luzyawati, L. (2015). Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Subtopik Pencemaran Air. Jurnal Wacana Didaktika, vp; 3 (19): 47-54

Riastuti, R.D. (2015). Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Di SMA N 1 Kota Padang. Jurnal Bioedukatika, vol 3 (2): 30-38

Septiawan, I.G.K., N.W. Arini., DAN i.g.w.Sudatha. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V Semester Ganjil Di SD Negeri 2 Sudaji, Kecamatan Sawan, Kabupaten Buleleng Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Mimbar PGSD, vol 3 (1): 1-10

Titin, W., Sunarno., dan M. Masyukri. (2012). Pembelajaran Biologi Menggunakan Model Sains Teknologi Masyarakat (STM) Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Peduli Lingkungan. Jurnal Inkuiri, vol 1 (3): 245-257

Poedjiadi, A. (2005). Sains Teknologi Masyarakat Model Pembelajaran Kontesktual Bermuatan Nilai. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Published
2019-12-27

Most read articles by the same author(s)