PENGEMBANGAN MEDIA MAGIC BOX DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA SISWA KELAS III SDN 13 LUBUKLINGGAU

  • Indah Meilanda Universitas PGRI Silampari
  • Satinem Satinem Universitas PGRI Silampari
  • Elya Rosalina Universitas PGRI Silampari
Keywords: Development, Media Magic Box, Mathematics

Abstract

Abstract
This study aims to be able to develop Magic Box media in learning Mathematics for third grade students of SDN.13 Lubuklinggau and to produce valid and practical media. This type of research is Research and Development using a 4D development model. The subjects in this study were students of class III SDN. 13 Lubuklinggau, totaling 11 students. Data collection techniques used in the form of interviews and questionnaires. Based on the results of the validity test of the three validators, namely linguists, material experts and media experts, the overall average score was 4.27 with a very valid category. While the results obtained from the practicality test of educators and students with an overall average score of 95.31% with a very practical category, so it can be concluded that the Magic Box media has met the valid and practical category and can be used in the mathematics learning process for students. grade III Elementary School.

References

Algiranto, A., Yampap, U., & Bay, R. R. (2021). Penggunaan Media Realia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 134-138.
Bay, R. R., Algiranto, A., & Yampap, U. (2021). Penggunaan Media Microsoft Power Point Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 125-133.
Fitrianti, I., Handayani, D. E., YP, S. (2020). Keefektifan Media Magic Box Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Jaring-Jaring Bangun Ruang Sederhana. Mimbar PGSD Undiksha, 8(2), 323-329.
Harnanto, S. (2016). Alat Peraga Kotak Belajar Ajaib (Kobela) Dalam Pembelajaran Matematika Materi Perkalian dan Pembagian Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 33-42.
Maryanti, E., Egok, A. S., Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Board Games Berbasis Permainan Tradisional Egrang Batok untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4212-4226.
Mukholifah, M., Tisngati, U. & Ardhyantama, V. 2020. Mengembangkan Media Pembelajaran Wayang Karakter Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(4), 673-682.
Nikat, R. F., Supriyadi, S., & Algiranto, A. (2019). Pengembangan dan Evaluasi Soal Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Pada Materi Usaha dan Energi. Musamus Journal of Science Education, 2(1), 9-21.
Nugraha, M. P & Mariana, N. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta didik Pada Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar Melalui Penggunaan Media Magic Box Kelas IV SDN Ujung XIII Surabaya. JPGSD, 6(9), 1516-1525.
Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24-44.
Nurrahmah, A., Hikmah, N., Kusumawardani, R. (2018). Penerapan Alat Peraga Papan Ajaib Untuk Materi Operasi Hitung Pecahan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 124-134.
Nuryadi., Astuti, D. T., Utami, E.S., Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Gramasurya.
Pribowo, F. S. P. (2018). Pengembangan Instrumen Validasi Media Berbasis Lingkungan Sekitar. Didaktis Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 18(1):1-12.
Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi, 2(1), 1-10.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Published
2022-06-08

Most read articles by the same author(s)